Wereld Alzheimerdag in Callantsoog

Door Harry Piket op 30 september 2019

Op diverse locaties in de regio vonden zaterdag activiteiten plaats in het kader van Wereld Alzheimerdag. Het varieerde van film tot bewegingslesjes, van presentatie van verschillende verenigingen en boekjes tot liedjes zingen en gezellig bijkletsen.Tussen 10.00 en 12.30 uur werden mensen met Alzheimer en hun mantelzorgers uitgenodigd in het dorpshuis van Callantsoog, waar de gemeente Schagen een gezellige ochtend had georganiseerd.

De Toilet Thea’s, bekend van de Muziektuin, onthaalden de bezoekers in volle tooi. Burgemeester Marjan van Kampen had een zeer mooie en gevoelige speech, waarna de Toilet Thea’s het overnamen. Bewegen is op dit moment een heilig woord voor mensen met Alzheimer en dat wisten de Thea’s. Zij deden twee polonaises binnen twintig minuten.

Het bezoekersaantal viel op de meeste locaties wat tegen, dat was waarschijnlijk vooral te wijten aan het feit dat vrijwel ‘alles’ op hetzelfde tijdstip begon. O.a. Samen had op de zaterdagochtend ook iets georganiseerd.

Het voordeel van het kleine groepje (ongeveer 25 man) was dat je met veel mantelzorgers en vaak hun moeder/vader een praatje kon maken.

Naast de muziek was er ook een uur zitgymnastiek met bal en ring, overrollen/gooien/afgeven naar links of rechts.

Harry Piket

Ik ben geboren op 31 januari 1954 en opgegroeid in een katholiek gezin met 7 kinderen. Mijn hardwerkende vader, bedrijfsleider in een staalconstructie fabriek, oefende in zijn vrije tijd het oude ambacht van smid uit. Na de HAVO (Fioretti Collge te Lisse) ben ik naar de lerarenopleiding Zuid West Nederland gegaan en was ik na

Meer over Harry Piket