Politiek café: Democratie onder druk

9 april 2024

Op 1 mei aanstaande organiseren wij, GroenLinks/PvdA afdeling Schagen, een gespreksavond/ politiek café.

Het café vindt plaats in Dorpshuis ‘De Kolfweid’ aan de Jewelweg in Callantsoog, van 20.00 – 22.00 uur. (inloop vanaf 19.30 u.)

Het hoofdthema is ‘Democratie onder druk, in Nederland en Europa

Met de verkiezingswinst voor uiterst rechts in Nederland, de mogelijke terugkeer van Trump in de VS en een recordaantal landen dat in 2024 naar de stembus gaat, wordt wereldwijd de democratie in de waagschaal gesteld

Volgens onafhankelijke organisatie Freedom House is er al vijftien jaar sprake van een democratische neergang. Autoritaire regimes verzetten zich actief tegen democratische normen en instellingen, zowel binnen hun grenzen als daarbuiten. Fundamentele waarden zoals mensenrechten, rechten van minderheden, vrije media en onafhankelijke rechtspraak staan onder druk.

We zijn heel blij dat we Femke Brouwer, namens GroenLinks/PvdA kandidaat voor het Europees parlement (nummer 11 op de gezamenlijke verkiezingslijst) en Prof. Dr. André Krouwel,  Universitair hoofddocent Politicologie aan de VU en oprichter van Kieskompas, bereid hebben gevonden om een belangrijke bijdrage aan deze avond te verlenen.

André Krouwel studeerde vanaf 1985 politicologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij promoveerde aan diezelfde universiteit in 1999 op een onderzoek naar de veranderende rol van politieke partijen in Europese democratieën in de periode 1945-1990. Daarnaast is hij geïnteresseerd in de opkomst (en ondergang) van nieuwe politieke partijen en politieke ‘entrepreneurs‘, populisme, politiek extremisme en geloof in samenzweringen. Krouwel was van 1994 tot 1999 deelraadslid voor de PvdA in Amsterdam.

Femke Brouwer is een gedreven kandidaat van GroenLinks/PvdA voor het Europees Parlement, met groot vertrouwen in het Europese project. Ze zet zich al jaren toegewijd in zowel binnen- als buitenland in om democratieën te versterken. Daardoor heeft ze enorm veel kennis van zaken opgebouwd, die de kandidatencommissie goed ziet passen bij een rol als Europarlementariër. Femke heeft een groot netwerk in het buitenland en veel ervaring in het internationale circuit.

Als VN-medewerker in Moldavië heeft Femke de uitdagingen gezien waarvoor kandidaat-lidstaten staan op het gebied van corruptie, onafhankelijkheid van de rechtspraak en media. Zij wil zich graag inzetten voor een eerlijker en geloofwaardiger proces van integratie in Europa vanuit een open en kritische blik. Daarvoor moeten we ook naar onszelf kijken en de gemeenschappelijke democratische waarden binnen de Unie versterken.

We houden u op de hoogte en gaan graag met u in gesprek op 1 mei.

Meer informatie bij Erik van Vliet: [email protected] of bel 0625051971

Met vriendelijke groet,

Bestuur en fracties van GroenLinks/PvdA, afdeling Schagen.

Indien u mee wilt rijden naar Callantsoog (en retour) : belt u 06-54622304 (Jan). Dan gaan we dat regelen!

Foto: Maarten!