In mei van dit jaar hebben wij de leden van de afdeling Schagen een aantal vragen voorgelegd.
In een eerder bericht hebben wij de resultaten al in vogelvlucht laten passeren in de hoop dat we alle resultaten tijdens een politiek café persoonlijk met u zouden kunnen delen. Voorlopig zit het er niet in en daarom willen we u graag via deze weg meer vertellen over de ledenraadpleging.
Lees hier verder voor het hele verhaal:
In mei 2020 heeft het bestuur met ondersteuning van het Rode Nest een vragenlijst onder de leden uitgezet.
Doel was de banden met de leden aan te halen en te versterken en meer te weten te komen over ideeën en wensen die leven onder de leden. De uitkomsten van de ledenraadpleging vormen het uitgangspunt voor verder inhoudelijke discussie en verdieping met het oog op de naderende verkiezingen voor de Tweede Kamer en de Gemeenteraadsverkiezingen in 2022.
De lijst is verstuurd naar 96 contacten. De afdeling Schagen kent meer leden, maar niet iedereen heeft email of wil zijn emailadres delen.
In totaal hebben 45 leden van de afdeling Schagen de vragenlijst ingevuld. Dat betekent dat 46,9% van de per mail uitgenodigde leden de vragenlijst heeft ingevuld. Volgend de verwerkers van de lijst bij het Rode Nest de hoogste score die zij tot nu toe landelijk hebben meegemaakt.
De verdeling man / vrouw is ongeveer gelijk.
We wisten het al een beetje, maar het gros van onze leden is op leeftijd.
42% is boven de 70, 31% boven de 60 en 13 % boven de 50.
In totaal is 87% van de respondenten boven de 50. 13% van de leden is jonger dan 50.
70% van de respondenten heeft een of meerdere functiesbinnen de partij of heeft een functie gehad. Daaruit blijkt al een zekere betrokkenheid van de respondenten. Dit kan een verklaring zijn voor het feit dat veel leden gereageerd hebben.
Dat wordt ook zichtbaar bij de vraag over de betrokkenheid. Slechts 11% van de respondenten voelt zich niet erg of helemaal niet betrokken bij de partij.
Daaruit kunnen we opmaken dat met name die partijleden gereageerd hebben die zich nu al inzetten of in het verleden ingezet hebben voor de PvdA.
Na analyse van de demografische gegevens moeten wij ons de vraag stellen: hoe kunnen we niet actieve leden meer betrekken bij de partij in het algemeen en hoe kunnen we ervoor zorgen dat juist jongeren actief worden in de politiek en in de PvdA?
Aan de andere kant geven de leden aan dat zij tevreden zijn over de manier hoe de afdeling communiceert met de leden. De meesten, 93% willen per email geïnformeerd worden. 89% is tevreden over de nieuwsbrief die via de mail verspreid wordt. 85% leest deze nieuwsbrief.
Enkele reacties:
Andere social media, zoals facebook, twitter en/of de webpagina worden door 36 % regelmatig gezien, door 49% af en toe en door 16% niet gevolgd.
De manier van communiceren wordt gewaardeerd, maar de interactie met de leden kan verbeterd en uitgebreider.
64% vindt dat de PvdA Schagen voldoende herkenbaar is, maar de leden hebben nog wel suggesties om de zichtbaarheid te vergroten. De opmerkingen variëren van ‘jullie doen het goed en voldoende’ tot
Eén van de laatste vragen was: Zijn er inhoudelijke onderwerpen, politieke issues die u graag met prioriteit terug zou willen zien op de agenda van de PvdA afdeling Schagen.
De antwoorden op een rij:
36% wonen
28% sociaal
24% armoede
24% jongeren
20% vluchtelingen
12% cultuur
12 % duurzaamheid
12 % werkgelegenheid
8% zorg
Het sociaal domein met aandacht voor armoede, jongeren en vluchtelingen vormt een belangrijk onderwerp. Daarnaast valt het onderwerp ‘wonen‘ met 36% op.
Thema’s die al boven aan de agenda van de PvdA staan, maar wij zullen in de komende periode in de aanloop naar de TK verkiezingen 2021 en de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 de aandacht juist op de onderwerpen richten.
Tot slot waren de respondenten tevreden over deze voor de afdeling Schagen nieuwe manier om de leden te bevragen en te betrekken. Het werd ervaren als goed te doen, niet te lang, heldere vragen en een prima middel om leden te raadplegen.
Reden genoeg om door te gaan met de ledenraadpleging in samenwerking met het Rode Nest.