Terugblik op Politiek Café

Door Vera van Vuuren op 19 februari 2023
Donderdag 16 februari 2023 hield PvdA Schagen een politiek café over warme huizen in Warmenhuizen. Een terugblik:

Het was een geanimeerde discussie met deelnemers uit Warmenhuizen en wijde omgeving en vele politieke hoeken.

Joris Thijssen, Tweede Kamerlid PvdA zag als belangrijkste oplossing voor het slagen van de energietransitie dat subsidies voor maatregelen gaan naar de laagste inkomens. Zo kan er echt wat worden gedaan aan de energiearmoede.

Raoul Santibanez, voorheen van Duurzaam Bouwloket, benadrukte dat je het ventileren niet moet vergeten bij isoleren van je huis. En hij helpt nu met Duurzame Financiering zodat je een lening goed en snel kan regelen, ook als je het geld niet op de bank hebt staan.

Stefan van Schaik en Paul Stegers van de Wooncompagnie lieten weten dat zij – zonder het overal kenbaar te maken – nu al hun doelstelling voor 2030 hebben gehaald: huurwoningen op gemiddeld label A. Dat is gelukt door “heel saai ons werk te doen en de huizen te verbeteren”. Meer dan 1000 bewoners die te maken hebben met energiearmoede worden geholpen door de Wooncompagnie, de gemeente Schagen, Wonen Plus Welzijn en de Noord-Hollandse Energie Cooperatie. Bewoners worden met raad en daad bij gestaan.
In Petten bouwt de Wooncompagnie een klein Warmtenet om de huizen te verwarmen. En een laatste nieuwsfeit, de Wooncompagnie bouwt houten huizen. Dit is de enige manier om met bouw een negatieve CO2 uitstoot te krijgen. Dus heel positief. En in antwoord op de vraag uit de zaal – wat gebeurt er met huurhuizen die verkocht zijn: Deze kunnen niet gelijk mee in de verduurzaming door de Wooncompagnie.

Jeroen Olthof, lijsttrekker PvdA voor de provincie, had daar een antwoord op. Een aanvalsplan waarbij er nieuwbouw komt voor de oudere woningen die niet meer te redden zijn: bijvoorbeeld de woningen in Zaanstad, waarvan de fundering niet meer goed is. Ook een provinciaal energiebedrijf zou kunnen zorgen dat de winsten niet meer wegvloeien naar multinationals maar bij de bewoners terecht komen. De kleinschalige energiecooperaties kunnen hier eveneens voor zorgen. En is het allemaal niet voor niets, was een vraag uit de zaal. Over 125 jaar staat heel Noord-Holland toch onder water?

Nee, zei Marjan Leijen, lijsttrekker PvdA bij de Waterschapsverkiezingen. Daarom is het zo belangrijk dat het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier haar taak uitvoert, en zoals de PvdA het voorstaat. Niet alleen aandacht voor droge voeten, maar ook voor biodiversiteit, vermindering van uitstoot en opwek van duurzame energie, zodat de klimaatverandering wordt gedempt.

Vera van Vuuren

Mijn naam is Vera van Vuuren. Als baby kwam ik naar de Stolpen om te gaan wonen bij onze opa en oma Roos. Mijn tweelingzus en ik zijn vanuit Australië naar Nederland gevlogen, omdat onze moeder was overleden bij onze geboorte. Na vele verhuizingen ben ik 15 jaar geleden teruggekomen in de Zijpe. Mijn man

Meer over Vera van Vuuren