Eindejaarsgroet

Door Vera van Vuuren op 23 december 2022

2022 loopt op zijn eind. We hebben als fractie een intensief en vruchtbaar jaar achter de rug. Een korte terugblik:

Structuurvisie Petten

Na vele jaren, 10 jaar dat de Structuurvisie voor Petten is vastgesteld, heeft de raad ingestemd met het bestemmingsplan recreatiepark Korfwater. De economische impuls waar we toen als PvdA al groot voorstander voor waren, kan nu eindelijk van start gaan. Het is ook een fantastisch mooi bouwplan, waardoor het dorp via het Vuurboetpad meer bij het strand en de kust betrokken is.

Crisisopvang

PvdA is ook heel blij dat we als gemeente crisisopvang voor asielzoekers in Petten bieden. Het is nu met een half jaar verlengd. School zal voor de kinderen gelukkig ook worden aangeboden.
Vanuit Schagen zijn er vrijwilligers, ook PvdA’ ers die de vluchtelingen met raad en daad bijstaan.
Het is te hopen dat er goede structurele voorzieningen komen om het stijgend aantal vluchtelingen, ook in Schagen op te vangen.

Coalitie

De samenwerking van de PvdA Schagen in coalitie met CDA, JESS Lokaal en de Seniorenpartij verloopt goed. We kunnen onze punten goed kwijt bij elkaar. Met de andere partijen willen we een goede dialoog voeren.

Inkomensafhankelijke WMO

In het coalitieakkoord zijn we overeengekomen om de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) inkomensafhankelijk te maken. Daarmee willen we zorgen dat de WMO betaalbaar blijft voor diegenen die het zelf niet kunnen betalen.
Het raadsvoorstel om de financiële zelfraadzaamheid mee te laten tellen bij de toekenning van huishoudelijke hulp vanuit de WMO is van de raadsagenda gehaald. We willen eerst een onafhankelijk juridisch advies om zeker te weten dat we binnen de grenzen van de wet handelen.

Transformatorstation Liander Sint Maartensbrug

Nieuwe bedrijven en nieuwe huizen kunnen vaak niet meer worden aangesloten op het elektriciteitsnet. Het transformatorstation dat Liander wil bouwen biedt een oplossing voor Schagen en voor de Energie & Health Campus. In de laatste gemeenteraad van 2022 heeft de raad unaniem ingestemd met het bestemmingsplan.

PvdA Schagen vond het een flink dilemma.
De bewoners en de raad waren eerst niet goed meegenomen. Gelukkig heeft er 29 augustus 2022 een informatieavond plaatsgevonden voor de omwonenden en is nu ook de dorpsraad betrokken bij het ontwerp van het gebouw en de landschappelijke inpassing. Ook is als PvdA op ons initiatief een beeldvormende vergadering georganiseerd.
Dit heeft veel duidelijk gemaakt .

Ons bezwaar dat in tegenstelling tot wat we vorig jaar nog hebben besloten in de Omgevingsvisie dat het open landschap in de Zijpe bewaard moet blijven, nu wel de zichtlijn wordt onderbroken , weegt toch minder zwaar dan de noodzaak om de netcongestie op te lossen.

Fijne feestdagen

En voor nu wil ik iedereen namens de PvdA Schagen Fijne Feestdagen en een gezond 2023 toewensen.

Namens de fractie,

Vera van Vuuren, fractievoorzitter

Vera van Vuuren

Mijn naam is Vera van Vuuren. Als baby kwam ik naar de Stolpen om te gaan wonen bij onze opa en oma Roos. Mijn tweelingzus en ik zijn vanuit Australië naar Nederland gevlogen, omdat onze moeder was overleden bij onze geboorte. Na vele verhuizingen ben ik 15 jaar geleden teruggekomen in de Zijpe. Mijn man