“Bouwen we wat we nodig hebben?”

Door Vera van Vuuren op 11 september 2023

Politiek Café PvdA Schagen 9 september 2023

In een Politiek Café, georganiseerd door Mirjam van Musscher van de PvdA Schagen over woningbouw, kwamen politici uit Schagen en deskundigen uit het veld samen.

De bijeenkomst ging over woningbouw, met nadruk op betaalbaarheid, de rol van gemeente Schagen en het belang van betaalbaarheid in de woningvoorraad. De discussie richtte zich op de vraag: bouwen we wat we nodig hebben? Onder de sprekers bevonden zich wethouder Simco Kruijer en Zelfbouw ontwikkelaar Maikel Gielens uit Waarland. Het was overigens de eerste keer dat Kruijer deelnam aan een Politiek Café.

Truus Limmen en Marianne Wijnker vertegenwoordigden de Seniorenpartij, terwijl Harry Vogel namens D66 sprak en Co Wiskerke het woord nam voor het CDA. De PvdA was met acht man vertegenwoordigd, naast Mirjam van Musscher, Sam Muntjewerf, Vera van Vuuren ( dagvoorzitter/ verslag , Rick de Waard, wethouder Hans Heddes en de bestuursleden Jan Muntjewerf, Kees Mosch en Marjan Leijen.

Het woonbeleid van Schagen kenmerkt zich door woningen die gericht zijn op 1-2 huishoudens gegeven de huidige demografische verschuiving naar meer van deze huishoudens. Velen van deze woningen zijn relatief klein, met een oppervlakte van rond de 50m2. De Nijs had in de beeldvormende vergadering van 15 mei j.l. echter wel laten zien dat sociale koopwoningen (maximale prijs van 227.000 euro) te bouwen zijn met een groter oppervlak van 81,7m2.

Behalve dat er een sterke nadruk is op betaalbaarheid is de ambitie om in deze collegeperiode om 1600 woningen te bouwen. Er zijn er nu 1822 gepland, waarvan 37% in het goedkope segment. Projectontwikkelaars bouwen hiervoor echter slechts woningen van 40-50m2. Dit is zorgwekkend vindt Van Musscher, vooral omdat levensloopbestendige woningen zeker niet zo klein moeten zijn. Ook heeft zij de vraag of dit aantal woningen wel gehaald wordt in 2026.

Kruijer benadrukte dat stilzitten geen optie is. “We bouwen voort op vorige periodes”, merkte hij op. Hij is niet naïef  en denkt wel dat de doelstelling van 1600 woningen realistisch is. Voor 2030 moeten er in Schagen 4.000 woningen worden gebouwd, daar moeten nu de plannen voor worden gemaakt. En er is ruimte voor meer sociale woningbouw: de ambitie is om het aantal sociale huurwoningen te verhogen naar 30% van de totale voorraad in plaats van de huidige 23%. Alleen dat gaat niet in één collegeperiode.

Daarnaast besprak Maikel Gielens de rol van wooncoöperaties, zoals ‘De Woonwolk’ in Amsterdam Noord. Hier ligt een oplossing waarbij bewoners zowel huurder als eigenaar zijn. Dit model kan ook gunstig zijn voor senioren. Gemeente Schagen moet dan wel voorwerk gaan doen en inzetten op erfpacht en een stimuleringsfonds. Een conclusie is dat de gemeente zou kunnen starten met het inventariseren van de behoefte bij bewonersgroepen hiernaar.

De bijeenkomst belichtte de vele uitdagingen waarmee de gemeente wordt geconfronteerd. Er zijn zorgen over kostenstijgingen, rentewijzigingen en de haalbaarheid van het bouwen van voldoende betaalbare woningen. Het is duidelijk dat de gemeente wellicht meer moet “draaien aan de knoppen” om hun woningbouwdoelstellingen te halen.

Kruijer gaf aan dat de gemeente dit ook doet door de anterieure overeenkomsten meer “smart” te maken, zodat beter aan de afspraken kan worden gehouden om tijdig te bouwen. Ook is er een notitie over een Vereveningsfonds in de maak, als niet kan worden voldaan aan 30-40% sociale woningbouw door kleine bouwplannen. En er is bepaald dat sociale huur alleen via Woningbouwcorporaties gebeurt en niet via marktpartijen, omdat met hen wettelijke afspraken zijn te maken.

Kortom, de discussie wees op de noodzaak om een evenwichtige woonmarkt te bereiken. De kwantiteit moet voldoende zijn, maar niet eenzijdig en eentonig. De woningmarkt moet ook divers zijn, zowel qua prijs als type woning, om aan de behoeften van alle burgers te voldoen. De vraag voor zelfbouw is er, echter organisatorisch kost dat veel inzet vanuit de gemeente, maar leidt wel tot meer betaalbare woningen voor de bewoners.

Vera van Vuuren

Mijn naam is Vera van Vuuren. Als baby kwam ik naar de Stolpen om te gaan wonen bij onze opa en oma Roos. Mijn tweelingzus en ik zijn vanuit Australië naar Nederland gevlogen, omdat onze moeder was overleden bij onze geboorte. Na vele verhuizingen ben ik 15 jaar geleden teruggekomen in de Zijpe. Mijn man

Meer over Vera van Vuuren