Werkbezoek reddingsbrigade Callantsoog

Door Mirjam van Musscher op 12 juli 2021

Om zelf te ervaren wat er bij het reilen en zeilen van de reddingsbrigade komt kijken is er een werkbezoek georganiseerd aan de post in Callantsoog. Mirjam van Musscher vertelt erover.

Samen met raadscollega’s Chi Chun Wang van de seniorenpartij en Co Wiskerke van het CDA werden we meegenomen op patrouille.

Eerst een rondleiding op de post zelf en uitleg over de verschillende taken. De reddingsbrigade Callantsoog is een vereniging. Je kunt er als vrijwilliger meedraaien en na een gedegen opleiding kun je opklimmen van junior lifeguard tot senior lifeguard. Er wordt meerdere keren per week geoefend om alle skills te onderhouden. Ook is er een speciale jeugdopleiding.

In het badseizoen wordt de post overdag bemand door vaste krachten die betaald worden. Als achtervang bij calamiteiten en buiten de ‘kantooruren’ zijn er vrijwilligers actief.

Door de zandsuppletie van enkele jaren geleden is de ligging van zandbanken en muien heel onvoorspelbaar geworden. Dat vraagt veel extra aandacht. Er wordt gewerkt aan een systeem met drones die muien kunnen spotten maar dat staat nog in de kinderschoenen.

We werden meegenomen op een inspectietochtje met een reddingsspeedboot en een ritje met de strandambulance. Gelukkig waren er die middag geen incidenten.

We konden met eigen ogen vaststellen dat de zaken prima op orde zijn bij de reddingsbrigade Callantsoog. Al blijft voldoende aanwas van vrijwilligers die later door kunnen stromen als lifeguard altijd een punt van aandacht.

Foto’s: Mirjam van Musscher

Mirjam van Musscher

Meer betaalbare huizen, dat is waar Mirjam zich hard voor wil maken. Er kan niet zoveel meer nieuwgebouwd worden en dan moet er vooral gebouwd worden waar de grootste behoefte aan is. Dat zijn met name starterswoningen en huizen voor kleine huishoudens. Groepen die zelf het bouwen willen inkopen en daarmee kosten kunnen besparen mogen

Meer over Mirjam van Musscher