Vragen over regelstation Liander in St Maarten

Door Mirjam van Musscher op 7 oktober 2022

Begin mei 2022 zijn de raad, belangenorganisaties, omwonenden en dorpsraden verrast door het nieuws dat er een bestemmingsplanwijziging in gang was gezet voor een groot regelstation van Liander, midden in het vrije veld bij de Westfriesedijk bij Sint Maarten.

Noodzaak

Dat het station noodzakelijk is, daar hebben we geen twijfel over. Echter over de exacte plek wel. We hebben heel veel moeite met de zichtbare plek midden in het open landschap. Het station is straks vanaf de Sint Maartensweg heel zichtbaar. Bij Burgerbrug hebben we al kunnen zien wat een afbreuk aan het vrije uitzicht de herplaatsing van het melkveebedrijf van van Schie heeft gedaan nabij de Westfriesedijk.

Vrij landschap

Dat vrije landschap bij de Westfriesdijk is een heel belangrijke waarde in de omgevingsvisie. Naar ons idee zou het een betere oplossing zijn als het meer naar achteren in het land geplaatst zou worden. Dan gaat het meer op in het landschap en valt het meer tegen de achtergrond weg. Wellicht valt er dan ook nog te discussiëren over spiegels of niet…

Huidige geplande locatie

Planning

Dit proces is in gang gezet door het vorige college. De zienswijzen worden nu bekeken en een antwoord wordt voorbereid. De planning is dat het eind oktober in B&W besproken wordt en eind november via de oordeelsvormende vergadering naar de raad op 20 december geleid wordt.
Wij zouden graag nu de ruimte zoeken om kenbaar te maken hoe wij hierin staan. Normaal gesproken is de OV daar de plaats voor maar als we daar op wachten duurt het hele proces mogelijk alleen maar langer. En we kennen allemaal de urgentie.

Schriftelijke vraag

Daarom is steun gezocht bij diverse partijen* en is gezamenlijk bijgaande schriftelijke vraag ingediend om ons standpunt duidelijk te maken. Het zou ons college de ruimte kunnen bieden om eventueel tijdig met Liander in gesprek te gaan om mogelijk tot aanpassing te komen. Een stukje echte participatie kan dan ook meegenomen worden. Dat zal het vertrouwen in de politiek goed doen. De manier waarop dit project ons allen heeft overvallen verdient niet de schoonheidsprijs tenslotte.

* Jess lokaal en CDA zijn het eens met indienen vraag maar hebben ervoor gekozen zich neutraal op te stellen. De Seniorenpartij heeft zelf een artikel 43 gesteld waarvan de strekking nog verder gaat dan onze vraag. GroenLinks heeft niet gereageerd.

Grosso modo kan gesteld worden dat de vraag raadsbreed is.

Mirjam van Musscher

Meer betaalbare huizen, dat is waar Mirjam zich hard voor wil maken. Er kan niet zoveel meer nieuwgebouwd worden en dan moet er vooral gebouwd worden waar de grootste behoefte aan is. Dat zijn met name starterswoningen en huizen voor kleine huishoudens. Groepen die zelf het bouwen willen inkopen en daarmee kosten kunnen besparen mogen

Meer over Mirjam van Musscher