Voor het 5de jaar heb ik samen met Ineke Laagland van de stichting Geriant voorlichting gegeven over dementie.
Ook dit jaar werd weer voorlichting gegeven aan twee derde klassen met de richting zorg. Zij gaan tijdens dit schooljaar stage lopen bij een zorgcentrum, verpleeghuis of een zorgboerderij.
Voorlichting met filmpjes en een PowerPoint maakt duidelijk wat de ziekte inhoudt en wat de gevolgen zijn voor de persoon, zijn/haar naaste en wat dat betekent voor de mantelzorger, vaak de partner of een zoon of dochter.
Beide klassen kwamen met verhalen over hun opa/oma die de ziekte hadden of ze waren ze tegen gekomen in de supermarkt waar ze werkten.
Na de vraag of zij in hen familie of kennissen kring mensen kenden met dementie, kwamen verhalen los:
Hierbij vertelde een leerling over zijn overgrootmoeder en wat dat inhield. Een andere leerling kende een buurman, zijn vrouw was mantelzorger, dit was erg zwaar voor haar. Een aantal had al stage gelopen bij Magnushof en kwamen met voorbeelden. Daarna kregen ze een filmpje te zien en daarover moesten zij de vraag beantwoorden wat ze gezien hadden.
Duidelijk werd dat het niet handig is om de zin “dat weet je toch nog wel” te gebruiken.
Ook de 3 o’s werden behandeld: de o van opperen, de o van opslaan en de o van opdiepen.
Na de pauze heb ik 10 minuten verteld over dementie bij mijn vader, wat de signalen waren en dat mijn moeder heel lang niet doorhad dat hij dementie had. Zij zag hem namelijk ieder dag elk moment.
Hoe mijn vader nooit met mij over de oorlogsjaren wilde vertellen, maar toen zonder emotie hele verhalen loskwamen. Mijn vader moest in de oorlog in de smederij van zijn vader in Bodegraven werk doen voor de Duitsers
Over onze dochter die in het verpleeghuis Jacob in de Hout activiteitenbegeleidster was.
Hoe er foto’s gemaakt werden van hun voordeur waar ze gewoond hadden en deze op hun kamerdeur werd geplakt als herkenningspunt, een soort thuiskomst. Waarbij een vrouw zich elke dag irriteerde aan het feit dat de brievenbus niet echt was. En dat hun lievelingsmuziek werd gedownload, die ze te horen kregen als ze van slag waren zodat ze daardoor rustiger werden.
Daarna kregen de leerlingen een opdracht die in tweetallen gemaakt werd, hierover werd nagepraat. Vervolgens kregen zij een quiz met 5 vragen over de ziektereflectie als een soort herhaling.
Tot slot ontvingen zij 2 folders met tips hoe om te gaan met mensen met dementie.
Vooral het filmpje van de dame die balletdanseres was geweest. Omdat het muziek gedeelte op een andere plek zit dan de aandoening door Alzheimer.
Former Ballerina With Alzheimer’s Performs ‘Swan Lake’ Dance | Super Emotional (youtube.com)
Harry Piket, ambassadeur dementie gemeente Schagen