Voedselbank Kop van Noord ‘verdeelt de rest’

22 november 2021

De PvdA bracht een mooi werkbezoek aan de Voedselbank Kop van Noord Holland, georganiseerd door steunfractielid Helga Wagemaker. Collega raadsleden van de VVD en SP sloten daarbij aan. Een korte terugblik:

Na een warm ontvangst door Raymund Tromp (penningmeester) en Nico Vlaming (secretaris) van de voedselbank werden we bijgepraat en rondgeleid.

Historie

Het concept Voedselbank is vanuit de Verenigde Staten in Europa geland in het begin van deze eeuw: verstrekking van voedsel aan mensen die in armoede leven en tegelijkertijd het voorkomen van voedselverspilling.

De Voedselbank Kop van Noord is in 2005 ontstaan in Anna Paulowna vanuit de Evangelische Kerk. Snel sloten de gezamenlijke kerken aan. Uiteindelijk is de Voedselbank in een onafhankelijke stichting opgegaan, werkzaam in gemeente Hollands Kroon en Schagen. De Voedselbank werkt in nauw contact met de gemeenten. Ten eerste omdat gemeenten mensen die onder het bestaansminimum leven kunnen wijzen op de mogelijkheden van de Voedselbank. Daarnaast komt zo’n twee-derde van de begroting van de Voedselbank bij de gemeentes vandaan.

Context

Landelijk maken 151.000 mensen (waarvan 56.000 kinderen), verdeeld over 35.000 huishoudens, gebruik van de 170 voedselbanken en 10 distributiecentra. In de Kop van Noord gaat het om aantallen die variëren tussen de 100 en 150 personen. Een derde daarvan komt uit de gemeente Schagen, de rest is afkomstig uit de gemeente Hollands Kroon. Het laatste jaar is een dalende trend te zien.

Uitgiftepunten zijn qua locatie zodanig gekozen dat schaamte geen drempel vormt om te komen. Binnen de gemeente Schagen is een uitgiftepunt in Schagen en in Warmenhuizen. Het vermoeden bestaat dat slechts een vijfde deel van het totaal aantal inwoners dat in aanmerking komt voor een voedselpakket ook daadwerkelijk aanklopt bij de voedselbank.

Motto

Onder het motto “we verdelen de rest” verdeelt de Voedselbank het gratis aangeboden gezond voedsel onder mensen die onder het bestaansminimum leven. De Voedselbank werkt uitsluitend met vrijwilligers en is daarmee verzekerd van zeer gemotiveerde medewerkers.

Aanvraag

Om in aanmerking te komen voor een voedselpakket vult de aanvrager een formulier in om inzicht te geven in zijn/haar bestedingsbudget. Wanneer de aanvrager voldoet aan de voorwaarden, kan in eerste instantie voor 3 maanden een wekelijks voedselpakket opgehaald worden. Dat wordt daarna zonodig elke 3 maanden verlengd tot maximaal 3 jaar. De Voedselbank is hierin over het algemeen coulant en levert ook maatwerk. Het voedselpakket bevat 40 tot 50 producten.

Leveranciers

Voedselbank Kop van Noord heeft verschillende leveranciers in de regio die structureel voedsel leveren: brood van Bakkerij Slijkerman en Alkemade, gesneden groente van Hessing, verse maaltijden van Vezet, melk van boer Reijer, vlees van Jumbo en Aldi. Andere leveranciers zijn oa PepsiCo, Albert Heijn, Vomar, Hema, Makro en Stam.

4 tot 5 keer per jaar worden er winkelacties georganiseerd waarbij aan klanten wordt gevraagd om iets extra’s aan (houdbare) producten te kopen voor de Voedselbank. Ook hebben scholen en kerken verschillende initiatieven voor het inzamelen van producten.

Er is verder een samenwerking tussen de Voedselbank en het regionale distributiecentrum. Producten die de Voedselbank teveel heeft, gaan naar het distributiecentrum en andersom komen sommige producten via het distributiecentrum bij de Voedselbank. Denk aan wc papier, maandverband, verzorgingsproducten.

Tot slot

De Voedselbank loopt goed. Er zijn (meer dan) voldoende vrijwilligers, er is genoeg aanbod van voedsel en in Anna Paulowna staat een mooi, relatief nieuw, centraal onderkomen. Ondanks de goede samenwerking tussen Voedselbank en gemeente wordt er echter nog steeds een grote groep gemist die geholpen zou kunnen worden. Centrale vraag is natuurlijk waarom deze groep geen aanspraak maakt op de voedselbank. Goed om hierbij stil te staan en zonodig hierop in te zetten.

Het is geweldig dat de Voedselbank onze inwoners ondersteunt voor korte of langere tijd. Natuurlijk zou het nóg mooier zijn als voedselbanken overbodig worden omdat iedereen voldoende heeft om rond te komen.

Vlnr: Harry Piket, Helga Wagemaker, Mirjam van Musscher, Vera van Vuuren, Henk de Boer, Ursula Smit en Angelique van Wijk