Succesvolle moties van de PvdA

Door Mirjam van Musscher op 28 juni 2023

In de gemeenteraad van 27 juni vroeg de PvdA aandacht voor betaalbare woningen, eerlijke grondprijzen en gelijke sporthaltarieven:

Meer betaalbare woningen in Sint Maarten

De PvdA waakt ervoor dat betaalbare woningen niet alleen in het beleid vastgelegd worden maar dat ze ook echt gebouwd worden.

Zo werd er voor een nieuwbouwplan in Sint Maarten een verdeling voorgesteld met voornamelijk dure woningen. En zo hebben we dat niet afgesproken. Een motie van de PvdA om daar juist meer betaalbare woningen te bouwen is aangenomen in de raad van 27 juni.

Goedkoop bouwen, dure grond

De methode van grondprijsberekening die nu gebruikt wordt voor zelfbouwers maakt de grondprijs juist hoger naarmate de bouwkosten lager uitvallen. Heel onlogisch en onze motie om dat in het grondbeleid anders te regelen is ook aangenomen.

Door deze manier van grondprijsberekening is de zelfbouwgroep Dijkzicht uit Schagerbrug erg duur uit met de grond. Door vertraging bij de gemeente is bovendien ook nog de bouwofferte verlopen en lopen de bouwkosten op met een € 10.000,- per woning.

Omdat de bouwkosten stijgen zou de grondprijs moeten dalen volgens de methode van grondprijsberekening die nu gehanteerd wordt. Dat weigert de gemeente echter. Een motie met GroenLinks en het CDA samen om dat verschil toch te verrekenen haalde het helaas niet. Toch blijven we alert of we daar nog iets mee kunnen doen.

Sporten moet betaalbaar blijven

Vorig jaar hebben we al vragen gesteld over ongelijke sporthaltarieven. De ene vereniging betaalt fors meer dan de andere. Niet eerlijk. Er is harmonisatie beloofd maar dat laat zo lang op zich wachten dat het CDA en de PvdA gezamenlijk een motie hebben ingediend om dan in elk geval de hoogste tarieven te bevriezen. Deze is aangenomen zodat een aanstaande prijsverhoging door indexatie de verenigingen bespaard blijft.

Mirjam van Musscher

Meer betaalbare huizen, dat is waar Mirjam zich hard voor wil maken. Er kan niet zoveel meer nieuwgebouwd worden en dan moet er vooral gebouwd worden waar de grootste behoefte aan is. Dat zijn met name starterswoningen en huizen voor kleine huishoudens. Groepen die zelf het bouwen willen inkopen en daarmee kosten kunnen besparen mogen

Meer over Mirjam van Musscher