Natuurontwikkeling voor Zandpolder

Door Samuel Muntjewerf op 31 oktober 2023

De PvdA Schagen staat achter het raadsvoorstel om de bestemming van Zandpolder 4 en 5 om te zetten naar natuurontwikkeling.

We hebben hierin de groeiende urgentie om de natuur en biodiversiteit, zowel op lokaal niveau als wereldwijd, te beschermen en te verbeteren meegenomen. Het is een feit dat de natuur en biodiversiteit in Nederland en de hele wereld extreem onder druk staan. Er is een collectieve verantwoordelijkheid om tegen deze trend in te gaan.

Dit initiatief is meer dan simpelweg het creëren van nieuwe natuurgebiedjes; het vormt een belangrijke schakel in het bredere Natuurnetwerk Nederland (NNN) plan van de provincie. Het ondersteunt de ambities om niet alleen geïsoleerde natuurgebieden te ontwikkelen, maar ook om een coherent netwerk van onderling verbonden ecosystemen te bouwen. Dit zal ongetwijfeld de biodiversiteit en genetische diversiteit in de regio bevorderen, waardoor de veerkracht en de robuustheid van onze natuurlijke omgeving worden versterkt. Zeker met het oog op nog een probleem, de toenemende klimaatproblematiek.

Bijkomend bevordert de ontwikkeling van Zandpolder 4 en 5 niet alleen de ecologische aspecten van de regio, maar speelt het ook een vitale rol in het ondersteunen van het geestelijk en fysiek welzijn van onze inwoners. Talrijke studies tonen aan dat de aanwezigheid en toegankelijkheid van natuurlijke en biodiverse omgevingen direct bijdragen aan de verbetering van mentale gezondheid, stressvermindering, en het algemeen welbevinden van mensen. Wandelen in de natuur, het observeren van fauna en flora, en simpelweg het begeven in groene, open ruimtes heeft een positieve uitwerking op onze gezondheid en stemming.

We erkennen de zorgen van agrariërs in het gebied, met name wat betreft de vrees voor toenemend onkruid, recreatie en waardedaling van de grond. Wat voor merkbare effecten zijn er van onkruid? Welke alternatieven zijn er denkbaar? In hoeverre neemt recreatie toe? En in hoeverre is er sprake van waardedaling van de grond? En hoe verhoudt dit zich tot de natuurwinst en het toekomstbestendig maken van ons landschap? In de nota zienswijze wordt hier ons inziens adequaat antwoord op gegeven. We zullen ons echter nog wel verdiepen in deze kritiekpunten en de zorgen van de ondernemers in de omgeving.  We blijven toegewijd aan het ondersteunen van alle gemeenschappen bij de overgang naar een meer ecologisch duurzame benadering, en we zullen actief luisteren naar, en werken met, alle betrokken partijen om de mogelijke negatieve impact van deze ontwikkeling tot een minimum te beperken.

We zijn wel blij met de ontwikkeling zoals die er nu ligt. Bij de PvdA zien we een groene en natuurinclusieve toekomst voor ons. Niet omdat we dat leuk vinden, maar omdat het moet.

Samuel Muntjewerf

Beste lezer, mijn naam is Samuel Muntjewerf en op 16 maart 2022 sta ik #2 op de kieslijst voor de PvdA in Schagen. Geboren en getogen in Schagen ben ik altijd verbonden geweest met onze mooie gemeente en sta ik voor een inclusieve, groene gemeente. In het kort Ik ben geboren in 1989. Groeide op

Meer over Samuel Muntjewerf