Leerzaam bezoek aan het wijkteam

Door Samuel Muntjewerf op 13 juni 2023

De PvdA is nieuwsgierig naar het functioneren van een wijkteam binnen de gemeente.

Hoe is het functioneren tegen de achtergrond van frequente gesprekken over wijkteams zoals in de context van de Berenschot Benchmark en het moreel appèl. Wij zijn geïnteresseerd in hun werkbeleving: wat werkt goed en waar kunnen obstakels optreden?

Op 26 mei kwamen we op het gemeentehuis bijeen samen met een aantal leden van het wijkteam onder leiding van Arjan Peters.

Fictieve WMO-aanvraag

Met behulp van een fictieve WMO-aanvraag volgden we stap voor stap de werkwijze van het wijkteam. Bij elke aanvraag wordt eerst bij het voorportaal nagegaan of iemand in aanmerking komt voor de WMO. Indien positief, komt het wijkteam in actie. De aard van de aanvraag bepaalt wie deze behandelt, maar er wordt vrijwel altijd een keukentafelgesprek gevoerd. Hiervan wordt een verslag gemaakt dat iedereen moet goedkeuren. Dit verslag vormt de basis voor de daadwerkelijke aanvraag, die vaak een specifieke voorziening betreft, maar ook op het sociale of voorlichtingsgebied kan liggen.

Moreel appèl

We spraken eveneens over het moreel appèl, de vraag aan inwoners die een WMO-aanvraag doen of ze deze misschien zelf kunnen bekostigen. Dit is een langlopend en soms heftig twistpunt binnen de gemeentepolitiek, maar het wijkteam merkte weinig negatieve effecten ervan. Ondanks het appèl, komt de hulp wel bij de mensen terecht.

Benchmark

De benchmark van Berenschot kwam ook aan bod. Hieruit bleek dat de gemeente Schagen relatief veel geld uitgeeft aan wijkteams, maar daardoor juist minder aan “het achterveld”. Dit betekent dat investeringen in een adequate aanpak en preventie uiteindelijk kostenbesparend werken.

Living lab

Het wijkteam neemt deel aan een project van Zorggroep Samen, het Living lab in Warmenhuizen, dat zich richt op toegankelijke zorg voor iedereen. Met regelmatige inloopmogelijkheden, inclusief één keer per week met het wijkteam, kunnen mensen advies en voorlichting krijgen over procedures en rechten. Dit is een ander voorbeeld van een preventieve aanpak van het wijkteam.

Integraal

Het team werkt ook integraal. Door casussen samen te bespreken, kunnen patronen aan het licht komen die nieuwe inzichten bieden. Zeker bij schuldproblematiek zijn er vaak vroege signalen. Sinds instanties verplicht zijn melding te maken van betalingsachterstanden, kan vaak al veel eerder hulp worden geboden.

Energiearmoede

Het concept energiearmoede kwam eveneens ter sprake. Hoewel er momenteel niet significant meer beroep wordt gedaan op schuldhulpverlening of instanties zoals de voedselbank, vertelde het wijkteam dat dit vaak een vertraging van ongeveer 5 jaar heeft. Mensen kunnen het vaak de eerst periode wel uithouden, maar pas na een paar jaar worden de geldzorgen echt te groot.

Uitdagingen

Ons gesprek sloten we af met de hoogte- en dieptepunten. Hoewel er niet direct knelpunten te noemen waren, wezen ze op de uitdaging van veranderende regelgeving en klachten van ontevreden burgers. Mensen zijn het sneller niet eens met uitkomsten, en zijn ook minder bang dit te laten merken. Het directe contact met mensen en succesverhalen over schulden of verzamelwoede werden echter als hoogtepunten genoemd. Het wegnemen van wantrouwen tegenover de overheid door middel van een integrale aanpak werd als bijzonder waardevol ervaren.

Alles bij elkaar was het een zeer leerzame bijeenkomst!

Samuel Muntjewerf

Beste lezer, mijn naam is Samuel Muntjewerf en op 16 maart 2022 sta ik #2 op de kieslijst voor de PvdA in Schagen. Geboren en getogen in Schagen ben ik altijd verbonden geweest met onze mooie gemeente en sta ik voor een inclusieve, groene gemeente. In het kort Ik ben geboren in 1989. Groeide op

Meer over Samuel Muntjewerf