Langzaam verkeer in de schijnwerper

1 september 2019

Hoe houden we de weg veilig voor langzaam verkeer? Hoe richten we onze wegen veilig in en wat is eigenlijk een veilige weg? over deze vragen zullen een aantal experts hun licht laten schijnen op 2 September.

Op initiatief van Yvar de Nijs (PvdA), Lars Dignum (Jess) en Angelique van Wijk (VVD) wordt er daarom een beeldvormende vergadering georganiseerd in de Kastanjeboom, Dorpsstraat 15 te Dirkshorn. Op 2 september is iedereen vanaf 19.30 uur welkom.

Deze avond is nodig omdat er veel verwarring is over de veiligheid van langzaam verkeer. Wist u namelijk dat een onoverzichtelijke weg een veilige weg is. Veelal gebeuren ongelukken juist op een overzichtelijke weg. Hier voelt de gebruiker zich meer in controle over de wegsituatie en neemt dus meer risico. Op een onoverzichtelijke weg neemt de gebruiker juist minder risico uit angst voor een ongeluk.

Hierom is het goed om iedereen extra informatie te geven. Als we allemaal op hetzelfde informatieniveau zitten, kunnen we beter gemotiveerde beslissingen nemen omtrent de veiligheid in het verkeer. Zo is er minder discussie over bijvoorbeeld de plaatsing van een zebrapad en kunnen we samen werken aan een veiliger verkeer.