Jaarverslag 2023 wethouder

Door Hans Heddes op 5 december 2023

Hoogtepunten 2023 en vooruitblik 2024, Hans Heddes.

Ik ben zo vrij geweest om vrijblijvend door mijn agenda te struinen en een aantal accenten van 2023 op een rijtje te zetten.

Tijdens de behandeling van het verkeersplan in de raad (feb. 2022) is er een amendement ingediend en aangenomen om de rijrichting van de Thorbeckestraat om te draaien. Na zorgvuldig onderzoek met concrete argumenten is de omdraaiing van de baan gegaan.
De veiligheid van de weggebruikers op de N9 is al lang een belangrijk aspect van mijn portefeuille. Rijkswaterstaat gaat in 2023 en 2024 in Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug de veiligheid verbeteren.
Nav een motie van CDA, GroenLinks en PvdA zijn er ook micro-turbines met een andere wiekgrootte toegestaan.
Het programma Stedelijk water en Riolering is unaniem door de Raad aangenomen.
Er is aanvullende financiering gevraagd en verkregen voor 4 projecten; Schagerweg(Schagerbrug),Jonkerstraat (Waarland), rotonde Speketersweg (Dirkshorn) en Kanaalstraat (Schagen), door lange voorbereiding en wachttijden Liander, PWN en kabelaars zijn de uitvoeringskosten van deze projecten fiks hoger geworden.
De ingestelde klankbordgroep duurzaamheid heeft inmiddels een aantal voorbeelden kunnen beschouwen hoe de gemeente Schagen de CO2-uitstoot wil beteugelen, nu worden deze inspanningen in een dashboard geplaatst zodat beschikbare data en acties daadwerkelijke vermindering van uitstoot kunnen laten zien.
Grip op de basis is middels een aantal informatiebijeenkomsten verder uitgewerkt en dat heeft geresulteerd in een verhoging van het budget, in 2024 met €2 miljoen, 2025 met €4 miljoen, 2026 met €6 miljoen en in 2027 met €7 miljoen. Hierdoor kunnen de achterstanden niet verder oplopen en een begin worden gemaakt met een inhaalslag.
In het plantseizoen ’22 – ’23 zijn er 36.000 bomen en struiken in onze gemeente geplant.
In het college is Cor Quint vertrokken en Haydar Erol is toegetreden tot het college, Eva van der Bruggen is directeur/secretaris van de organisatie geworden.

Voor 2024 zullen de accenten liggen op:

De extra financiële middelen voor wegen, stoepen, fietspaden, bomen, kortom alle aspecten van de buitenruimte zullen doelmatig besteed moeten gaan worden, hierop zijn de inspanningen gericht.
RES 2.0 zal een actualisatie van de RES 1.0 gaan opleveren, zitten we nog op koers.
Accenten binnen de afvalstoffenheffing geven wellicht een opening naar een lager tarief, kunnen we al overstappen naar een recycletarief?
De (lange)termijnplanning van de organisatie vormt de leidraad voor de huidige coalitieperiode, wanneer staat welk onderdeel op de planning? Nu is rond de 60/70% afgerond of in gang gezet.
In juni 2024 zijn we halverwege deze coalitie-periode en zal de balans worden opgemaakt.

Met groet, Hans.

Hans Heddes

Mijn naam is Hans Heddes, geboren in 1961 in Haringhuizen. Vanaf 2001 ben ik actief politiek betrokken voor de PvdA. Van 2003 tot 2006 als lid van de gemeenteraad Schagen en vervolgens van 2006 tot 2013 als wethouder voor deze gemeente met de portefeuille Samenlevingszaken. Van 2013 tot 2018 ben ik fractievoorzitter van de partij

Meer over Hans Heddes