Jaarverslag 2022 wethouder Heddes

Door Hans Heddes op 31 mei 2023

Alweer halverwege 2023 is het gebruikelijk om 2022 nog even te belichten.

Daarbij is het ondoenlijk om alles uit dat jaar te bepreken, maar ik ben zo vrij geweest om belangrijk en minder belangrijk door elkaar heen te noemen. Ik doe dat puntsgewijs omdat de onderwerpen divers zijn en er lastig een lopend verhaal van te maken is.

Het verkeersplan stad Schagen heeft een lange aanloop gehad en wordt met 14 beslispunten en een amendement aangenomen. Een lang participatietraject ondersteunt door de Argumentenfabriek heeft een mooi product opgeleverd;
Onze verkeersdeskundige (sinds 2020 in dienst) krijgt de 100ste aanvraag om verkeersremmers toe te passen;
Fase I Tuitjenhorn wordt opgeleverd, de Koorndijk ziet er na een moeizaam participatietraject spatzuiver uit en zal als voorbeeld dienen voor herinrichtingen in een 30km-gebied; fase II is begonnen;
Oldskoel wordt afgerond;
Onze partij komt uit de verkiezingen met een gelijkblijvend resultaat: 3 zetels; de onderhandelingen leveren een coalitie op met CDA, JESS en de Seniorenpartij; in het coalitieakkoord komen de accenten van de PvdA duidelijk naar voren;
Stoepen in de gehele gemeente gaan open om glasvezel te ontvangen, wetgeving maakt het lastig enige regie hierop te voeren;
Gedurende het jaar wordt teamleider no. 3 aan de staf toegevoegd, leiding geven aan openbaar gebied is geen sinecure en de hele organisatie wordt tegen het licht gehouden om werkwijzen te verbeteren;
Mobipunten” begint voet aan de grond te krijgen, in de Noordkopontstaan steeds meer hubs waar een deelauto of deelfiets beschikbaar komt, de auto’s bij het gemeentehuis zijn inmiddels rendabel en de gemeente Alkmaar heeft interesse om aan te sluiten;
Het “basis op orde”-systeem wordt verder verfijnd en zal nu “grip op de basis” gaan heten, financieel zit er een behoorlijk tekort op wat op plekken in de gemeente qua onderhoud steeds meer aan de oppervlakte komt; in de begroting 2024 ev. zal worden aangegeven hoe de financiële inloop er uit zal gaan zien;
Een lang gekoesterde wens uit Callantsoog wordt na jarenlang getouwtrek opgeleverd, een openbaar toilet;
De kermis heeft een nieuw element, de kermisexploitanten verzorgen enveloppen met toegangskaartjes en iedereen die bij de voedselbank een pakket ophaalt vindt een envelop in het pakket;
De N9 komt heel vaak ter sprake in gesprekken met dorpsraden, de provincie en het Rijk, in de kernen van onze gemeente langs deze weg staat de veiligheid voorop;
Het onderdeel “gedenkparken/begraafplaatsen” wordt toegevoegd aan de portefeuille openbaar gebied;
Op de Bosweg en de Keinsmerweg zijn ernstige ongevallen aanleiding om versneld verkeersmaatregelen te nemen;
Het rioolplan wordt hernieuwd;
Binnen de ambtelijke fijnstructuur wordt aan elke wethouder een bestuurlijk adviseur toegevoegd, zij/hij ziet er op toe en zorgt ervoor dat alle politiek/bestuurlijke aspecten in beeld blijven, acties worden uitgezet en worden afgerond;
Er zijn door de gemeente in samenwerking met o.a. bomen.nu 35.000 bomen/struiken geplant;
We hebben het energiebespaarakkoord Noord-Hollandse bedrijven getekend, bedrijven hebben een wettelijke plicht om energie te besparen en daar gaan we mee helpen;
We hebben als college veel dorpsraden bezocht om de na-corona-draad weer op te pakken.

Dit is een greep uit het veelzijdige werk van uw wethouder. Tijdens de ledenvergadering zal ik het één en ander toelichten. Groet, Hans.

Hans Heddes

Mijn naam is Hans Heddes, geboren in 1961 in Haringhuizen. Vanaf 2001 ben ik actief politiek betrokken voor de PvdA. Van 2003 tot 2006 als lid van de gemeenteraad Schagen en vervolgens van 2006 tot 2013 als wethouder voor deze gemeente met de portefeuille Samenlevingszaken. Van 2013 tot 2018 ben ik fractievoorzitter van de partij

Meer over Hans Heddes