Jaarverslag 2019 van de wethouder

24 januari 2020

JAAROVERZICHT 2019 door wethouder Hans Heddes.
Het eerste gehele jaar voor de PvdA in dit college. Al bladerend door mijn agenda zijn er een aantal zaken die in 2019 opvallend vaak aanwezig zijn.

Verkeer

Zoals de verkeerssituaties in de verschillende dorpen en kernen. Vrijwel alle dorpsraden heb ik aan tafel gehad om de verkeerssituatie ter plekke te bespreken. Er wordt te hard gereden op smalle weggetjes, er wordt met groot materieel te hard gereden op dezelfde smalle constructies met als achterliggende vraag: “wat kunnen we hieraan doen?”.

Onze wegen in het buitengebied zijn uit de vorige eeuw en niet berekend op het verkeer van nu. We hebben geen mogelijkheden om verkeer om te leiden en de politie komt niet om te bekeuren.

Ook willen we alle wegen toegankelijk houden voor alle verkeerstromen. Kortom dat is geen eenvoudige opgave. In gesprek gaan met de LTO maar ook bewoners zelf lijkt wel iets op te leveren, maar blijft ook een gesprek dat continu gevoerd moet blijven worden.

Een reconstructie van een weg kan de snelheid beperken, maar als dan 90% van de aanwonenden van bv. de Schagerweg liever asfalt heeft, i.v.m. trillingen onder niet onderheide woningen, dan wordt het beperken van de snelheid iets lastiger. Als de LTO aangeeft dat deze weg wel heel breed moet blijven omdat tractoren met grote aanhangers wel gewoon door moeten kunnen blijven rijden dan wordt de puzzel weer iets complexer.

We gaan er zeker uitkomen in Schagerbrug met een veilige weg, waar iedere weggebruiker zonder hoge snelheid langs gaat kunnen rijden.

Biodiversiteit

Waar ik ook regelmatig ben gesignaleerd is langs de weg of in een kern om bomen, bollen of heesters te planten. Hoogtepunten hierin waren toch wel het planten van 7 bomen bij het Regius College van het oude appelras “Schager Rood”. Op meerdere plekken gaat dit ras en andere fruitsoorten terug komen.

Plus het hoogtepunt bij zorgkwekerij Croon en Bergh, waar we samen met de bezoekers/familie van dit activiteitencentrum zo’n 200 bomen hebben geplant. Het is heel dankbaar om te mogen doen, evenals de bermsafari’s van afgelopen zomer. Met veel passie vertellen medewerk(st)ers van de gemeente over de biodiversiteit die voor velen anders onzichtbaar zou blijven. Hier past ook bij de uitbreiding van het bos in Eenigenburg. Naast het bestaande bos van Hans v.d. Geest gaat op natuurlijke wijze nog een bos ontstaan.

Bermsafari (foto: Hans Heddes)

Overige projecten

Dan enige projecten die zeer regelmatig terug kwamen en genoemd moeten worden: alle bedrijven industriegebied ’t Zand onder de zonnepanelen, gezond maken viswater Heemtmeer, verkeerssituatie Thorbeckestraat, campagne Europese verkiezingen, vergroenen wagenpark gemeente, verkeersassen Tuitjenhorn, afronding Basis op orde, regionale energie strategie, het (snel)fietspad Schagen- Alkmaar is echt op de kaart verschenen, afronding reconstructie Dirkshorn, overdracht wegen van het waterschap, overleg GehandicaptenPlatform Schagen over op-/afritjes trottoirs, kermis op een andere locatie, gedoe met de Omgevingsdienst, aanleg hondenveldjes en het geluidsscherm Muggenburg (in afrondende fase).

Samenwerking

Het is voor mij onmogelijk om alle activiteiten van 2019 hier de revue te laten passeren en ik wil eindigen met een aantal zaken die echt belangrijk waren. Zoals het constructieve overleg met de fractie en steunfractie. We zijn het niet altijd met elkaar eens, maar zoeken dan wel naar de grootste gemene deler. Zonder een goed functionerende (steun)fractie met een basis van vertrouwen wordt dit werk er niet leuker op.

Ook wil ik nog even noemen onze partijgenoot Tim Bijpost, die weer 150 vmbo-ers het gemeentehuis in heeft weten te loodsen om in debat te gaan. Verder wil ik nog even stilstaan bij het volledige herstel van collega Sigge, gezondheid is een groot goed en daarom alle goeds voor 2020!

Hans Heddes, wethouder duurzaamheid, openbaar gebied & infrastructuur.