Afstemming met GroenLinks

Door Kees Mosch op 13 juli 2023

Op 8 juni is een PvdA-ledenvergadering gehouden over een eventuele lokale samenwerking met Groen Links.

Er is onder meer gesproken over de zorgen, maar ook over de kansen, die onder de leden van de afdeling Schagen leven.

Deze ontwikkeling is in een stroomversnelling geraakt door de val van het kabinet en de aankondiging van de landelijke PvdA om samen met Groen Links met een gezamenlijk verkiezingsprogramma en kandidatenlijst de landelijke verkiezingen in te gaan. Daarom kreeg een kennismakingsafspraak die het bestuur van onze afdeling had gemaakt met het lokale bestuur van Groen Links een actueler karakter.

Op woensdagavond 12 juli 2023 heeft deze ontmoeting tussen beide besturen plaatsgevonden. Na een voorstelrondje werd in een prettige en ontspannen sfeer de voor en tegens van de samenwerking tussen de PvdA en Groen Links besproken. In een verdergaande linkse samenwerking  worden veel kansen gezien, maar er zijn ook zorgen. Bijvoorbeeld over verschillen in ideologische accenten en de rol van de PvdA als bestuurderspartij en Groen Links meer als oppositiepartij. De kansen worden daarentegen door beide besturen ook zeker onderkend en het voelt ook wel als uitdagend om ‘de sprong in het diepe te wagen’. Nieuw elan kan dit ook brengen!

Deze eerste kennismaking werd als vruchtbaar ervaren en is de opmaat voor een verdere kennismaking tussen de leden van onze beide partijen op zaterdagmiddag 16 september a.s. Groen Links zou dan een gezellige en inhoudelijke middag voor haar leden organiseren, maar dat gaan we nu gezamenlijk oppakken. Leden van beide partijen zijn van harte welkom op deze middag. Een uitnodiging en nadere informatie over het programma van deze middag volgt nog.

Bestuur PvdA-afdeling Schagen

Kees Mosch

Ik ben geboren en getogen in Warmenhuizen, al vele jaren lid van de PvdA en in de loop der jaren actief betrokken (geweest) bij allerlei verenigingen en ondernemersorganisaties. Eind jaren 80 ben ik PvdA-raadslid geweest in de toenmalige gemeente Warmenhuizen. Ik geloof in de sociaaldemocratie, omdat ik vind dat de overheid enerzijds ervoor verantwoordelijk is

Meer over Kees Mosch