Nieuwe nota grondbeleid

Door Mirjam van Musscher op 1 november 2023

Er is een nieuwe nota grondbeleid aangenomen wat een flinke stap vooruit betekent in de professionalisering van het gemeentelijk beleid.

Er zijn echter wel zorgen over de uitwerking. We hebben nu een degelijke basis in het beleid met een omgevingsvisie, afspraken in het coalitieakkoord, beleid voor tiny houses en cpo wat bijna klaar is. Met belangstelling wachten we nog op een uitwerking voor koopgarant en een doelgroepenverordening.

Volop instrumenten, maar wordt er ook gebouwd wat we nodig hebben? Het woonbehoefterapport en dewoningbouwmonitor worden binnenkort verwacht. Dat zal meer inzicht geven. Ondertussen wordt de wooncrisis alleen maar heftiger. Wordt er wel voor Oekraïners met spoed betaalbaar gebouwd, maar waarom niet iets dergelijks voor onze eigen woningzoekenden?

Blijven duurdere woningen onverkocht en worden er door projectontwikkelaars grenzen opgezocht en wat ons betreft overschreden met het aanbieden van woningen van 80 m2 voor € 419.000,-. Wordt er nú veel gebouwd maar is onduidelijk wat er in voorbereiding is voor latere jaren.

De PvdA Schagen wordt daar onrustig van, gaat het wel goed? Moeten we niet aan knoppen draaien, richting geven, extra kaders opstellen? Wij willen praten over wat er speelt in de markt en hoe de gemeente daarop inspeelt. De afgelopen 2 jaar is de raad nauwelijks geïnformeerd over bereikte aantallen en geplande aantallen woningbouw.

Daarom is de wethouder wonen gevraagd om de raad beter te informeren en beter te communiceren. De PvdA heeft voorgesteld om een klankbordgroep voor het domein wonen in te stellen, dat zal een betere communicatie zeker bevorderen.

We blijven de ontwikkelingen kritisch volgen.

Mirjam van Musscher

Meer betaalbare huizen, dat is waar Mirjam zich hard voor wil maken. Er kan niet zoveel meer nieuwgebouwd worden en dan moet er vooral gebouwd worden waar de grootste behoefte aan is. Dat zijn met name starterswoningen en huizen voor kleine huishoudens. Groepen die zelf het bouwen willen inkopen en daarmee kosten kunnen besparen mogen

Meer over Mirjam van Musscher