Harry Piket was aanwezig op Regius scholengemeenschap bij een voorlichtingsbijeenkomst over dementie. Hij sprak met leerlingen in het derde jaar van de afdeling VMBO-verzorging:
Ervaringen
De leerlingen hadden voorafgaand aan de bijeenkomst al theorieles gehad over het onderwerp dementie.
Addy de Mooij van Geriant hield een duidelijk verhaal, vroeg als instap wat de leerlingen al wisten. Of zij in hun familie- of kennissenkring mensen kenden met dementie.
Hierbij vertelde een leerling over zijn overgrootmoeder en wat dat inhield. En andere leerling kende een buurman, zijn vrouw was mantelzorger, dit was erg zwaar voor haar.
Een aantal had al stage gelopen bij Magnushof en kwam met voorbeelden.
Informatie
Daarna kregen ze een filmpje te zien en daarover mochten zij de vraag beantwoorden wat ze gezien hadden.
Duidelijk werd dat het niet handig is om de zin “dat weet je toch nog wel” te gebruiken.
Ook de 3 o’s werden behandeld: o van opperen, o van opslaan en o van opdiepen.
Mijn verhaal
Na de pauze heb ik 10 minuten verteld over dementie bij mijn vader, de signalen. Mijn moeder had heel lang niet door dat hij dementie had, zij zag hem namelijk iedere dag, elk moment.
Hoe mijn vader nooit met mij over de oorlogsjaren wilde vertellen, maar toen hij dementeerde er zonder schroom hele verhalen loskwamen.
Over onze dochter die in het verpleeghuis Jacob in de Hout activiteitenbegeleidster was.
Hoe er foto’s gemaakt werden van hun voordeur waar ze gewoond hadden en deze op hun kamerdeur werd geplakt als herkenningspunt, een soort thuiskomst. Waarbij een vrouwtje zich elke dag ergerde aan het feit dat de brievenbus niet echt was. Hoe hun lievelingsmuziek werd afgespeeld, die ze te horen kregen als ze van slag waren.
Opdracht
Daarna kregen de leerlingen een opdracht die in tweetallen gemaakt werd. Hierover werd nagepraat. Vervolgens kregen zij een reflectie blaadje.
Tot slot ontvingen zij tips hoe om te gaan met mensen met dementie.