Terugblik op RES proces door de wethouder

Door Hans Heddes op 16 september 2020

Hans Heddes, wethouder duurzaamheid, is vanuit de gemeente Schagen verantwoordelijk voor de Regionale Energie Strategie (RES). Hij blikt terug op het proces van totstandkoming tot aan het concept:

Startnotitie

In september 2019 heeft de gemeenteraad van Schagen een startnotitie goedgekeurd waarmee de 18 gemeenten van Noord-Holland Noord op pad gingen om een concept Regionale Energie Strategie (RES) te gaan bouwen.

Concept RES

Nu een jaar verder kon de concept RES worden aangeboden aan de verschillende raden voor wensen en bedenkingen. De trend, die uit de verschillende raden komt, kenmerkt zich door voorzichtigheid als het gaat om het neerzetten van windmolens. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat de laatste molens, die zonder tussenkomst van de Raad van State, allemaal op basis van participatie zijn neergezet.

Zoekgebieden

Verder gaan we ons nu storten op de zoekgebieden. We gaan onderzoeken of er draagvlak is voor de verschillende gebieden in onze gemeente die uit het participatieproces zijn gedestilleerd. Fijn slijpen of een gebied potentie heeft voor de opwek van wind- en/of zonne-energie.

RES 1.0

Dit proces gaat door tot het tweede kwartaal van volgend jaar. Dan wordt ook duidelijk of het huidige bod van 4,2 Twh ook haalbaar zal zijn. Als alle deelfacetten zijn beoordeeld en in het participatieproces zijn gedeeld zal er rond juli 2021 een RES 1.0 liggen ter beoordeling aan de 18 gemeenteraden van Noord-Holland Noord.

Hans Heddes

Mijn naam is Hans Heddes, geboren in 1961 in Haringhuizen. Vanaf 2001 ben ik actief politiek betrokken voor de PvdA. Van 2003 tot 2006 als lid van de gemeenteraad Schagen en vervolgens van 2006 tot 2013 als wethouder voor deze gemeente met de portefeuille Samenlevingszaken. Van 2013 tot 2018 ben ik fractievoorzitter van de partij

Meer over Hans Heddes