Schagen wordt groener

Door Hans Heddes op 3 oktober 2020

Schagen heeft plannen om de gemeente te vergroenen. In het kader van klimaatadaptatie, CO2-reductie en biodiversiteit is dat een welkome aanvulling op het bestaande groen. Hans Heddes is hiervoor verantwoordelijk:

In het plan “Schagen groeit door” (zie foto) is de gemeente in de fase beland dat het financiële kader sluitend gemaakt moet worden.  Insteek is het om tussen 2021 en 2025 zo’n 300.000 bomen/struiken/struweel in de gemeente Schagen tot ontwikkeling te brengen. Vergroening in de meest ruime zin van het woord.

Figuur 1, bouwstenen voor het landschap: lijnbeplanting, erven en speciale groene plekken (specials)

Plan

In dit plan leggen we groen aan in wijken, bij bedrijven en langs infrastructuur. Hierdoor worden onze industrieterreinen en wijken groener. Dit doen we met bomen én struiken zodat er voor vogels genoeg plek is. We willen de meeste bomen en struiken planten in bestaande bermen en tuinen. Op deze manier beperken we het verlies van waardevolle landbouwgrond.

Daarnaast maken we het buitengebied aantrekkelijker door het aanplanten van bomensingels rondom boerenschuren en de speciale groene plekken in het buitengebied. Ook het herstellen van historische structuren maakt ons landschap mooier. We planten bomen in brede bermen op een veilige afstand voor het verkeer.  Tot slot streven we naar extra bos.

Ambitie

Als we al deze bomen en struiken optellen, komen we op 300.000 bomen en struiken verdeeld over 40 tot 70 hectare. Dit is ambitieus en het succes is afhankelijk van financiering. Als de eigen bijdrage (uit de financiën van Schagen groeit door) is vastgesteld dan kunnen we daarnaast het Europese subsidieprogramma LIFE aanvragen die nu in voorbereiding is. Ook kunnen we geld krijgen voor de 21.000 ton co2, die we met aanleg van deze hoeveelheid bomen opwekken en kunnen we voor uitbreiding van het Wildrijck mogelijk gebruik maken van natuursubsidie. Als deze subsidies niet toegekend worden, zal de realisatie van een bos in de gemeente op korte termijn financieel niet haalbaar zijn.

Bouwstenen

Op voorwaarde dat de financiering rondkomt, realiseren we per bouwsteen [fig. 1] ongeveer 20 hectare groen.

20ha lijnbeplanting:

We krijgen ongeveer 60ha berm van het Hoogheemraadschap overgedragen per 1 januari 2021. Een derde van deze oppervlakte planten we in met bomen en struiken. De focus ligt hier op de brede bermen en cultuurhistorische beplanting. Naast deze bermen kijken we ook waar op industrieterreinen nog lijnbeplanting toegevoegd kan worden.

18 ha Erfbeplanting:

Onder het mom van ‘’iedereen een boom’’ gaan we aan de gang met erfbeplanting. We maken hierbij onderscheid tussen de grote landschappelijke erven en de particuliere tuinen. Bij grote erven levert de gemeente de beplanting en maken we afspraken over aanplant en onderhoud door de grondeigenaar. De bomen worden vervolgens beschermd door de bestaande boomverordening.

Bij particuliere tuinen zoeken we de samenwerking met inwoners, lokale hoveniers en de dorpsraad om tegen een klein bedrag bomen en struiken aan te bieden ter vergroening van de tuin.

5 – 30 ha speciale groene plekken:

De speciale groene plekken zijn in veel gevallen de grote groene initiatieven van inwoners. Er komen verzoeken binnen om ondersteuning bij de aanleg van een vlindertuin, voedselbos of park. Deze ideeën steunen we graag. Samen met de initiatiefnemers ontwikkelen we  deze initiatieven. Daarnaast gaan we aan de slag met de ambitie om een bos te realiseren. Doel is een bos van ongeveer de grootte van Het Wildrijk te realiseren. De grootte van het bos is medeafhankelijk van de uiteindelijke grondprijs en toekenning van subsidies.

Opbrengst

We boeken op alle doelen van het plan ‘Schagen Groeit Door!’ winst. Namelijk:

• op het klimaat doordat 21.000 ton co2 wordt vastgelegd en doordat bomen hitte en wateroverlast tegengaan;.
  • op biodiversiteit, omdat veel fauna leeft rondom de bomen en struiken. We verwachten hiermee zelfs dat het biodiversiteitsverlies ombuigt in groei;
  • op het gebied van de economie, door het versterken van toeristische structuren en bijzondere plekken in het landschap;
  • voor het landschap, doordat de cultuurhistorische groenstructuur hersteld en verbeterd wordt;
  • en op het gebied van leefbaarheid, omdat mensen gelukkiger en gezonder wonen in een groene omgeving.

Hans Heddes

Mijn naam is Hans Heddes, geboren in 1961 in Haringhuizen. Vanaf 2001 ben ik actief politiek betrokken voor de PvdA. Van 2003 tot 2006 als lid van de gemeenteraad Schagen en vervolgens van 2006 tot 2013 als wethouder voor deze gemeente met de portefeuille Samenlevingszaken. Van 2013 tot 2018 ben ik fractievoorzitter van de partij

Meer over Hans Heddes