(On) mogelijkheden vervoer in de gemeente Schagen. Door Bertie van Mourik
Als je behoefte aan vervoer groeit zoek je mogelijkheden, eerst binnen je eigen netwerk. Je hoort van anderen over de Valys, over gecombineerd vervoer: de ziekentaxi. Je komt terecht bij het WMO- loket en krijgt een formulier om een Valyspas aan te vragen en het “Vervoersboekje. Vervoer van deur tot deur in en om de gemeente Schagen”. Dit boekje is samengesteld in oktober 2020, in coronatijd en dat voelt als lang geleden.
Het vervoersboekje beschrijft alle aanwezige vrijwilliger instanties die vervoer aanbieden en enkele professionele bedrijven. Het duurde enige tijd voor ik de ontbrekende informatie ontdekte, namelijk over het Vervoersbudget.(waar me wel heel snel naar gevraagd werd) En hoe je aan de mogelijkheid van gebruik van de ziekentaxi kunt komen en wat dat abonnement van € 150,- per jaar is waardoor je onbeperkt van die ziekentaxi gebruik kunt maken. Dit hoor je in wachtkamer van arts en ziekenhuis en bij de verjaardag koffie.
Mijn ervaringen:
Het vervoersbudget, is er voor mensen die 3 of meer keer per week naar werk, revalidatie of therapie moeten.
Graag Gedaan, rijdt met eigen auto tegen een kleine vergoeding, alleen voor vervoer naar ziekenhuis, artsen en therapeuten. Er wordt veel gebruik van gemaakt, slechts hoogstzelden kan een vraag niet gehonoreerd worden. In het boekje staan per dorp verschillende telefoonnummers en tijden. Sinds kort zijn de belmogelijkheden uitgebreid en zijn nu ma, woe en vr van 9 tot 10.uur. Ik hoop dat dit voor alle dorpen gelijkgetrokken is.
60+ bus rijdt binnen de stad Schagen en voor personen van 55 jaar en ouder binnen de stad Schagen. Ik weet uit de tijd toen Ben Blonk probeerde het versnipperde vervoer te stroomlijnen dat we veel geluiden hoorden van ouderen die bijv. 4 of 5 keer per week ermee reisden en klaagden over de prijs van € 1,- per rit. Reserveren 1 dag tevoren. Terugkerende ritten kunnen op de vaste lijst. (Zijn we niet al sinds 2013 gefuseerd, waarom dan alleen voor de stad?)
Seniorenbus Schagen, destijds opgezet in de Zijpe, rijdt voor de inwoners van de (voormalige) gemeente Zijpe en Schagen. Ik legde uit dat ik vervoer zoek voor een cursus op 3 donderdagmiddagen van 13.30 tot 15,30. “Nou, heen zou misschien kunnen als we geen andere aanvragen hebben (maar ik ben dan toch een andere aanvraag?) maar terug is niet mogelijk want om 15.45 gaan al ons vervoer naar scholen en dagopvang. U zult het zelf moeten regelen.” Maar dat is toch doelgroepenvervoer waar de gemeente Schagen de firma Noot voor ingehuurd heeft?
Noordkopvoorelkaar gaat lang niet alleen over vervoersvragen en op de site met aangeboden diensten en gevraagde diensten kom ik geen vervoersvragen tegen.
Stichting Rolstoelbus Alkmaar (SRA), heel nuttig. In de beschrijving komt corona duidelijk naar voren en maakt verder ook een verouderde indruk. Nadrukkelijk staat dat betalen contant is. Dat geldt ook voor de andere vervoersdiensten en wordt natuurlijk steeds problematischer.
Zonnebloemauto, per dag te huur, maar je moet zelf voor een chauffeur zorgen. Wel Zonnebloempas nodig.
Valys, dat is een verhaal apart. Ik kreeg het boekje “Op stap met Valys. Vervoer buiten uw regio”. Hiervoor is een Valyspas nodig. Voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen staan in dit boekje. Rijdt niet voorziekenhuis, arts of therapeut en alleen buiten uw regio. Heeft u een pas verkregen dan ontvangt u een jaarbudget in kilometers.
Taxi Hilverink is een commercieel bedrijf en rijdt voor alle zorgverzekeraars, lagere tarievenvoor mensen die van de zorgverzekeraar toestemming hebben voor gecombineerd vervoer oftewel: ziekentaxi. Voor mij: geen vergoeding van de zorgverzekeraar.
Nog twee commerciële taxi bedrijven.
Buurtbus – Taxi: Dit is een verhaal uit de coronatijd, toen de buurtbussen niet mochten rijden en Connexxion in plaats daarvan de buurtbus-taxi in het leven geroepen. Verouderd.
Buurtbussen rijden op vaste tijden een vaste route tegen een vast tarief.
Verdere ervaringen: Vorig jaar bij de Nieuwe Nes in Schagen bleek een bejaardenuitstapje naar de naastbij gelegen kinderboerderij gelijk te eindigen met mijn cursus. Voor 8 a 10 bejaarden kwamen 4 bussen voorrijden: de Seniorenbus, de 55+ bus, de Macadobus (?) en de Belbus. Over deze laatste kreeg ik bij de WMO en WonenPlusWelzijn te horen: “die is niet van ons, dan moet je bij Connexxion zijn.” Niet nodig, gewoon googelen levert op:
De Belbus rijdt in een groot gebied in en rond Schagen en de Noordkop. Een abonnement is verplicht om gebruik te kunnen maken van de Belbus. Alleen inwoners van Hollands Kroon kunnen een abonnement nemen.
Auto maatje van de ANWB: Een prachtig project van de ANWB, vrijwilligers rijden met eigen auto, tarief van moment dat de chauffeur de deur uitstapt tot hij zij weer thuis komt. Toen ik in 2023 informatie zocht bleek dat je je voor je gebruik kon maken van deze mogelijkheid je eerst moest aanmelden bij een vestiging. Er was er 1 in Alkmaar en 1 in Heerhugowaard. Toen ik me in 2024 wildeaanmelden bleken beide vestigingen opgeheven.
Over het 150 punten systeem: Dit heeft te maken met mensen die zeer frequent naar het ziekenhuis moeten en daarvoor de ziekentaxi gebruiken. Ik heb begrepen dat ze per rit een aantal punten krijgen en 150 punten betekent gratis vervoer. Maar daar heb ik geen bevestiging van kunnen krijgen: de gemeente verwijst naar de zorgverzekering en vice versa.
En zo zat ik “tussen de wal en het schip”, de fantastische mensen uit mijn netwerk hebben me vervoerd naar huisarts, tandarts, dierenarts, ostheopaat, acupuncturist en hebben alle benodigde boodschappen voor me gedaan. Maar soms lukt het niet, zoals 3 donderdagmiddagen voor een cursus.
Schrijnend is dat zodra je over deze situatie praat de voorbeelden van mensen die in het zelfde schuitje zitten, soms al veel langer dan ik, je links en rechts om de oren vliegen. Die net als ik niet kunnen deelnemen aan (door artsen) aanbevolen activiteiten zoals de valpreventie, het wekelijkse koor De eigen stem.
Ik heb respect voor al die vrijwillige chauffeurs, maar ben geërgerd door al die eigen regeltjes en het “eigen volk eerst gedrag”.
En hoe worden al die bussen gefinancierd? En waarom al die grote bussen?
Wat Schagen zou moeten doen (en misschien al doet?) is contact opnemen met Hollands Kroon en kijken of aanhaken bij de Belbus mogelijk is en verder proberen al die kleine koninkrijkjes te stroomlijnen.
Foto: CBS