Hans Hemmes 1948 – 2018

8 oktober 2018

Hans Hemmes, voormalig PvdA raadslid en fractievoorzitter in de gemeente Schagen, is op 5 oktober overleden. Jarenlang was hij werkzaam bij de Hoogovens / Corus. Getrouwd met Ria en vader van twee zonen, opa van twee kleinkinderen.

De laatste jaren, na zijn pensionering, beheerde hij samen met zijn vrouw Ria camping Wyzwanie in Piece, Polen.

De PvdA Schagen is Hans dankbaar voor wat hij heeft betekend voor Schagen en voor de PvdA. We wensen zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen veel sterkte en mooie herinneringen.

Namens de fractie van PvdA Schagen,

Marjan Leijen, fractievoorzitter

Hieronder volgt de tekst die bij de uitvaart van Hans Hemmes op 8 oktober is uitgesproken door Hans Heddes.

Beste Ria, Alexander, Tinie, Ronald, Marije, Mirte, Jort, familieleden, vrienden, kameraden en andere aanwezigen die Hans Hemmes hier zijn komen eren. Namens de PvdA Schagen mag ik het woord tot U richten om een deel van zijn leven te beschouwen. Het “woord” is daarbij altijd belangrijk geweest. Hans voerde meermaals het “woord”. Of dat nu voor de vakbond was of in de Raadszaal, hij was de man van het “woord”. Tijdens zijn actieve politieke periode stond Hans aan het roer van het sociaal democratische schip dat de PvdA heet. Zijn kompasnaald stond steevast richting het verbeteren van de omstandigheden voor kwetsbaren in de Schager samenleving. Een telefoongesprek als voorbeeld: “Hé Heddes, hier Hemmes aan de lijn. Heb je er aan gedacht dat als je dit besluit neemt, bijstandsgerechtigden verder af komen te staan van degene die werken en de kloof steeds groter wordt?”. Het gesprek ontwikkelde zich altijd richting een aanpassing, waardoor de mensen die het moeilijk hebben om actief mee te doen, zich gehoord voelden. Dat was Hans ten voeten uit. Oog voor de medemens, altijd en overal.

Hij is degene geweest die de voedselbank in Schagen een uitvalsbasis heeft gegeven. Meerdere keren heb ik met Hans zij aan zij bij de Vomar gestaan om klanten te overtuigen iets mee te nemen voor de voedselbank. Klanten namen altijd rijkelijk mee. Hans verzorgde het logistieke deel; de bus volladen met kratten. Vele malen kwam ie met een grijns teruglopen van de bus. “We zitten vol, ik ga even lossen in Anna Paulowna”. Je kon aan zijn uitstraling zien dat dit hem goed deed.

Onze namen lijken op elkaar en dat was wel eens verwarrend. Verschillende malen ben ik aangesproken met Hans Hemmes. En weet U, dat voelde gewoon goed, het is absoluut een eer geweest om bij tijd en wijle als Hans Hemmes door het leven te gaan. Na zijn actieve politieke carrière kwamen we elkaar regelmatig tegen. Vooral over zijn Poolse avontuur samen met Ria kon hij mooie verhalen vertellen. De lange autoritten richting het oosten werden beschreven alsof het een ritje met de voedselbankbus richting Anna Paulowna betrof. Ook in Polen bleef hij vanuit zijn perspectief de mensen beschouwen. Met altijd de onderliggende boodschap: “oog houden op de mensen die het moeilijk hebben?”.

Vol bewondering en respect heb ik een stukje van het leven van Hans mee mogen maken en dat neemt niemand mij af. Onze partij en de Schager gemeenschap verliest vandaag een bijzonder mens, een warme innemende persoonlijkheid met een groot hart dat ook nog een keer op de juiste plek zit. Zijn gedachtegoed zal in ons voortleven en dat biedt enige troost.

Hans Heddes.