10 november 2015

PvdA Thema-avond over het vluchtelingenvraagstuk

Beste partijgenoten,

Donderdag 19 november houdt de PvdA-afdeling Schagen een thema-avond over het vluchtelingenvraagstuk. Prof. mr. Nico Schrijver zal deze avond  hierover een lezing te geven.

De thema-avond  is voor alle belangstellende inwoners van de gemeente Schagen toegankelijk en wordt gehouden in hotel Igesz, Markt 22, Schagen.

Aanvang 20.00 u. Inloop vanaf 19.30 u.

Overal in Nederland worden vluchtelingen opgevangen. Voorlopig lijkt er ook geen einde aan de vluchtelingenstroom te komen. De reden is eenvoudig: er is geen vrede en veiligheid in Syrië en omliggende landen. Velen verliezen de hoop op een veilig en menswaardig bestaan in de regio en slaan op de vlucht. Vaak met achterlating van alles dat hun dierbaar is.

Op deze thema-avond  bespreken we wat volgens de normen van de VN een vluchteling is en hoe deze te onderscheiden van een economische migrant. Hoe bieden wij op korte en langere termijn opvang aan vluchtelingen? Ook staan we stil bij de pogingen om wel vrede in Syrië en het Midden-Oosten tot stand te brengen. En de tirannie van de Islamitische Staat en de onderdrukking door het Assad-regime aan te pakken.

Nico Schrijver 3Nico Schrijver (Warmenhuizen, 21 mei 1954) is een Nederlands hoogleraar volkenrecht en internationaal recht en politicus namens de Partij van de Arbeid. Schrijver is als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Leiden en was ook gasthoogleraar aan de Université Libre de Bruxelles (ULB).

In 2008 werd hij gekozen als lid van een van de mensenrechtencomités van de Verenigde Naties. Schrijver had zitting in de Commissie-Davids. Sinds 7 juni 2011 is hij lid van de Eerste Kamer, en sinds 11 juni 2013 vice-voorzitter van de PvdA-fractie in de Eerste Kamer.