Zomergroet van Vera

Door Vera van Vuuren op 9 juli 2022

De zomer is al begonnen. De Westfriese Folkore kon weer van start gaan na 2 jaar Corona. Voor het eerst heb ik mee gelopen en het is bijzonder om deel uit te maken van zo’n Westfries samenkomen. Hiermee treed ik in de voetsporen van mijn voorouders. Ook mijn overgrootmoeder liep nog in deze Westfriese klederdracht met kap.

Crisis leidt tot actie

Het is gelukkig niet alleen maar crisis. Er is ook nog wat te vieren. Het lijkt soms of we een crisis nodig hebben om tot actie te komen en knopen door te hakken. Corona-crisis, vluchtelingen-crisis, Oekraïne-crisis, wooncrisis, klimaatcrisis en nu de stikstofcrisis. En dan kan je ook snel tot resultaten komen. Vier potentiële woonlocaties, zoals Schagen-Oost, mogen nu met hulp van de Crisis- en Herstelwet worden ontwikkeld om woonlocaties voor Oekraïners te worden en later voor andere spoedzoekers.

Schagen natuurinclusief

Onder druk wordt alles vloeibaar: de stikstofcrisis grijpen we hopelijk ook aan om met de boeren en de met de hele keten nieuwe afspraken te maken over juist het consumeren van gezonde voeding in een gezonde leefomgeving. Wij kunnen hierbij als inwoner en consument het verschil maken. Laten we als gemeente Schagen het voorbeeld zijn voor natuur-inclusieve  en grondgebonden productie. Ook steunen we graag de natuurversterking bij het Schagerwad. Mogelijk kunnen we het budget van de provincie Noord-Holland voor de uitwerking van onze visie op het landschap hiervoor benutten.

Coalitie

Als PvdA Schagen zijn we in de coalitie gestart met CDA, JESS Lokaal en de Seniorenpartij. We hebben goede onderhandelingen gevoerd en vertrouwen in elkaar gekregen. Ook met de overige partijen willen we goed samenwerken, bijvoorbeeld in het raadsthema van de burgerparticipatie.

Oplopende kosten

Met name door de oplopende kosten van het beheer en onderhoud van de openbaar gebied en de extra kosten van jeugdzorg, Wmo en huishoudelijke hulp dreigden we de begrotingen voor de komende jaren niet sluitend te krijgen. Gelukkig hebben meer geld gekregen van het rijk voor de komende drie jaar. Er is ruimte voor onze wensen uit het coalitieakkoord en we kunnen een buffer opbouwen voor de tijd daarna.

Inkomensafhankelijk

In het coalitieakkoord zijn we overeengekomen om de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) inkomensafhankelijk te maken. We willen dat de raad gaat vaststellen dat de WMO inkomensafhankelijk wordt, vooruitlopend op de wetswijziging. We zijn net als Groen Links van mening dat je geen individueel appel op mensen moet doen maar dat een gelijke regel binnen de gemeente moet gelden die aan iedere inwoner in dezelfde situatie wordt opgelegd. Om die reden wordt een uitspraak van de raad gevraagd, zonder dat we hoeven te wachten op een regeling van het rijk.

Netcongestie

Bedrijven en bewoners willen door de hoge gasprijzen steeds meer verduurzamen. Netcongestie is een groot probleem bij de energietransitie. Er moeten veel meer kabels en transformatorstations en onderstations komen. Maar de snelheid waarin de ontwerpvergunning is gepubliceerd voor het Liander onderstation in Sint Maartensbrug heeft de PvdA Schagen verrast. Mooi dat er toegezegd is door het college om de participatie met de dorpsraad op te pakken. We zouden ook graag als raad worden meegenomen met een beeldvormende vergadering, waar Liander hun keuze voor de locatie en het afwijzen van de andere mogelijkheden kan toelichten. Na de zomer gaan we hier als PvdA Schagen weer mee aan de slag.

En voor nu wil ik iedereen namens de PvdA Schagen een fijne vakantie wensen!

Vera van Vuuren, fractievoorzitter

Vera van Vuuren

Mijn naam is Vera van Vuuren. Als baby kwam ik naar de Stolpen om te gaan wonen bij onze opa en oma Roos. Mijn tweelingzus en ik zijn vanuit Australië naar Nederland gevlogen, omdat onze moeder was overleden bij onze geboorte. Na vele verhuizingen ben ik 15 jaar geleden teruggekomen in de Zijpe. Mijn man

Meer over Vera van Vuuren