Onze zienswijze op de Provinciale Omgevingsvisie 2050

12 augustus 2018

Het concept van de Omgevingsvisie 2050 van de Provincie Noord Holland heeft ter inzage gelegen. De fracties van PvdA Schagen en PvdA Hollands Kroon hebben zich hierover gebogen en zijn tot een zienswijze gekomen.

Kort samengevat maken de beide fracties zich onder andere zorgen over de beperkte ruimte en regie voor lokale woningbouw, de te kort schietende capaciteit van het openbaar vervoer, de luchtkwaliteit en de afwezigheid van fysieke ruimte voor productie van duurzame energie.

Hieronder de volledige tekst:

1. Pg 10: De woningbehoefte wordt maandelijks geactualiseerd. Genoemde aantallen hebben dus een beperkte houdbaarheid.

Laat aantallen achterwege of geef aan dat de aantallen indicatief zijn.

2. Pg 15: Hier staat de volgende zin: “De woningbouwbehoefte wordt vooral in en aansluitend op de bestaande verstedelijkte gebieden gepland, in overeenstemming met de kwalitatieve behoeftes en trends. ”

Hier zal ‘woningbouw’ bedoeld worden in plaats van ‘woningbouwbehoefte’. Woningbouwbehoefte laat zich over het algemeen niet plannen.

3, Pg 20: U geeft aan dat u ernaar streeft in 2050 te voldoen aan de WHO-normen voor de basiskwaliteit leefomgeving, waaronder de luchtkwaliteit.

Gezien de gezondheidsrisico’s, het advies van de Gezondheidsraad, het Schone Lucht Akkoord én het Europese beleid, pleiten wij voor een hogere ambitie op het gebied van luchtkwaliteit. Wij vragen u aan te sluiten bij andere beleidsvelden en tenminste te streven naar het uiterlijk voldoen van de WHO-normen in 2030.

4. Pg 36: Een vergroting van de capaciteit van het OV, weg- en fietsnetwerk.

Aanvulling: Betere bereikbaarheid. De spoorweg Schagen-Den Helder is nog steeds enkel spoor; verdubbeling en meer treinen per uur voor een betere ontsluiting (en aansluiting) van de Noordkop betekent minder druk op de wegen van en naar de Metropoolregio en maakt wonen in de Noordkop aantrekkelijker.

5. Pg 41: In hoofdstuk Sterke Kernen Sterke Regio’s pleit u voor versterking van centrumsteden en gaat u voorbij aan de betekenis van (versterkte) dorpskernen voor de leefbaarheid van Noord Holland Noord.

Het is onduidelijk welke schaalgrootte u voor ogen heeft wanneer u spreekt over centrumsteden. In sommige gevallen schuren centrumsteden al tegen de grenzen van groei aan en is het juist gewenst om in de (omliggende) dorpskernen uit te breiden. Daar zullen voorzieningen vanzelf volgen als die er nog niet zijn. Het platteland van Noord Holland Noord mag voor de randstedeling misschien een museum zijn; de eigen inwoners willen er gewoon kunnen werken en wonen. Die ruimte moet er zijn.

In de Noordkop, met name in de uitgestrekte gemeente Hollands Kroon bevinden zich geen centrumsteden, geen OV knooppunten en er zijn in de dorpen vrijwel geen omvangrijke inbreilocaties die geschikt zijn voor de ontwikkeling van meerdere betaalbare (huur-) woningen. (Vrijkomende kavels in de dorpen worden doorgaans particulier ingevuld met kapitale woningen). Voor verjonging en leefbaarheid ontkom je er niet aan om aan de randen van dorpen buiten de bestaande contouren nieuwe bebouwing mogelijk te maken. Bijvoorbeeld bij een aantal hoofdkernen.   ‘Een beter leefklimaat’ is voor dorpen meer dan milieu en groen; het moet ook mogelijk zijn met name voor jongeren en starters, om er te blijven wonen. Dat houdt meteen de voorzieningen op peil.

6. Pg 42, 2e alinea: ” ….. Regio’s maken kwalitatieve en kwantitatieve afspraken over woningbouw (mede gebaseerd op demografische ontwikkelingen en prognoses) ….. Of er mogelijkheden komen om te bouwen hangt af van de vraag die er op dat moment is. ”

Daar constateren wij een tegenstrijdigheid: enerzijds stelt u dat demografische ontwikkelingen en prognoses (=toekomst) bepalend zijn; anderzijds stelt u dat de vraag van het moment bepalend is voor mogelijkheden om te bouwen.

Wij pleiten ervoor dat gemeenten autonoom kunnen beslissen – in overleg met de regio – waar, wanneer en hoeveel er gebouwd wordt. Regio en gemeenten hebben het beste zicht op huidige en toekomstige (economische) ontwikkelingen waaraan de woningbouw gekoppeld moet worden.

In de Noordkop blijven de meeste ouderen zo lang mogelijk in hun woning/in hun dorp wonen. Voor jongeren komen daar geen geschikte, betaalbare woningen vrij, terwijl de meesten in de regio werken en zich graag in hun vertrouwde omgeving willen vestigen. (Opleidings- en inkomensniveau zijn lager dan in de Metropoolregio.)

Door nieuwe woonvormen (LAT-woningen, meer generatiewoningen, zorgen voor elkaar) in leegkomende agrarische gebouwen zoals stolpboerderijen krijgen deze een nuttige herbestemming en worden ze behouden.

7. Pg 42: 12: Uitgangspunt bij dit principe is dat ontwikkelingen zoveel mogelijk binnenstedelijk en -dorps plaatsvinden. Dit geldt voor alle kernen.

Voor alle kernen? Kernen zijn niet allemaal hetzelfde! Hier dient maatwerk te worden toegepast.

8. Pg 44: In hoofdstuk Nieuwe Energie spreekt u over productie van duurzame energie.

We zien graag terug in de Omgevingsvisie dat u erkent dat de productie van bovengrondse en ondergrondse duurzame energie fysieke ruimte nodig heeft. We stellen voor dat u hierover – zoals u dat doet bij energie uit wind op zee – een richtinggevende uitspraak doet. 

9. Pg 52: 18. De agrifoodsector wordt gefaciliteerd bij de duurzame en economische ontwikkeling (Raakt ook ‘wonen’ en ‘leefbaarheid’)

In dit stuk missen we het onderwerp ‘arbeidsmigranten’ en hun huisvesting (in samenhang met de leefbaarheid van dorpen).

Aanvulling: Momenteel is er in de Noordkop niet alleen een groeiend tekort aan personeel, maar ook aan (tijdelijk) onderdak. Door automatisering en andere ontwikkelingen, ook op de internationale arbeidsmarkt, is dit een dynamisch proces, waar wel rekening mee gehouden moet worden. Ook wanneer dit slechts een tijdelijke situatie is, kan het ingrijpende gevolgen hebben voor de toekomst van het platteland en de dorpen. Om snel op veranderende situaties en behoeften in te kunnen spelen zijn maatwerk en flexibiliteit nodig, zodat we richting 2050 beter sturing kunnen geven aan de gevolgen.

Aanvulling: De kracht van de regio versterken kan mede door hoogopgeleide mensen die nu alleen vanuit de Metropool naar ‘Agriport’ of ‘ECN’ en ‘Pallas’ komen om te werken, te verleiden om er zich te vestigen. Het brengt naast ontlasting van de Metropool regio (woningmarkt en het verkeer) meer diversiteit (opleidingenniveau) naar de regio.

Aanvulling: Door de schaalvergroting en gebrek aan opvolging gebeurt het steeds vaker dat agrarische bedrijven worden overgenomen door investeerders/eigenaren ‘op afstand’ (uit andere delen van ons land, maar ook uit het buitenland). Het gaat ze om de grond, niet om de gebouwen. Omdat er geen binding is met het gebied, wordt er niet geïnvesteerd in de gemeenschappen of de waarden voor de omgeving, zoals de structuur van de boerderijen in de Wieringermeer of het landschappelijk schoon.

 10. Pg 59: Noord-Hollandse kwaliteiten in context

De Westfriesedijk wordt alleen in verband met Hoorn genoemd, terwijl dat maar een heel klein stukje is.

Aanvulling: De Westfriese Omringdijk is beeldbepalend voor grote delen van het landschap in de Noordkop, van oost naar west. Van Hoorn via Hollands Kroon en Schagen richting Noordzeekust is de beleving van dit monumentale bouwwerk door de nadrukkelijke zichtbaarheid een imponerend, niet te missen landschapselement.

 

 

Namens PvdA Schagen: Marjan Leijen 0643974602

Namens PvdA Hollands Kroon: Sylvia Buczynski 0651370126