Warm hart voor voedselbank

6 september 2020

Onlangs deed ik boodschappen bij de AH in Warmenhuizen en daar stonden vrijwilligers van de voedselbank om houdbare producten in te zamelen onder het motto “zonder ontbijt kun je niet naar school”. Omdat ik de voedselbank een wam hart toedraag, heb ik een aantal producten gedoneerd.

Corona

Navraag bij de voedselbank leerde mij dat de voedselbank aan het begin van de lockdown meer ZZP-ers als klant kreeg omdat zij door het wegvallen van werk geen inkomsten meer hadden. Na enkele weken nam deze extra toeloop weer af en inmiddels zitten zij weer zo’n beetje op hetzelfde aantal gezinnen als voor corona.

Vrijwillligers

Door corona heeft de voedselbank op dit moment geen gebrek aan vrijwilligers. Sterker nog: er is een wachtlijst om als vrijwilliger aan de slag te kunnen gaan! Kennelijk willen en kunnen veel mensen helpen; voldoende handjes dus. Ook aan geld ontbreekt het niet omdat 65% van de uitgedeelde voedselpakketten wordt gesubsidieerd.

Houdbare voorraad

Door corona was het wel een hele tijd niet mogelijk om supermarktacties te houden en hierdoor heeft de voedselbank flink ingeteerd op haar voorraad houdbare etenswaar. Ze zijn daarom blij met de actie van AH; hiermee kan de voorraad weer worden aangevuld.

Donatiebak

Zou het niet een mooi idee zijn om bij supermarkten in de gemeente Schagen een permanente donatiebak voor de voedselbank neer te zetten?  Mensen kunnen dan iedere keer na het doen van hun boodschappen iets achter  laten. We gaan daarover als PvdA graag binnenkort in overleg met de voedselbank in onze gemeente, tijdens een werkbezoek.

Werkbezoek

In lijn met eerdere werkbezoeken die we als PvdA hebben georganiseerd,  gaan we – zodra dat mogelijk is ivm corona-beperking –  op bezoek bij het distributiecentrum in Anna Paulowna. We zijn er van harte welkom voor een rondleiding en een gesprek over hun toekomst. We willen daar graag een positieve rol in spelen.

Foto: archief DvhN