Waarom verschillende tarieven voor vergelijkbare sporthallen?

Door Mirjam van Musscher op 8 juli 2022

De PvdA Schagen vraagt zich af waarom er verschillende tarieven worden gehanteerd voor het gebruik van vergelijkbare accomodaties binnen de gemeente. Zie hieronder de tekst van de ingediende schriftelijke vraag:

Onderwerp: sporthaltarieven

De gemeente Schagen heeft diverse sporthallen in eigendom waarvan het beheer door Sportservice Schagen gedaan wordt. Hieronder vallen oa de Spartahal en de Groeneweghal in Schagen en de Harenkarspelhal in Tuitjenhorn. Deze hallen zijn vergelijkbaar in afmeting en voorzieningen, echter verschillen de tarieven.

Voor de Schager hallen geldt een uurtarief van € 43,-, voor de Harenkarspelhal € 60,-. Er is vast een reden dat de tarieven verschillen, ondanks dat de afmetingen gelijk zijn. Een sportvereniging heeft echter redelijkerwijze geen andere keuze dan de lokale sporthal te gebruiken. Dat betekent dat een sportvereniging in Tuitjenhorn een stuk duurder uit is dan een sportvereniging in Schagen. Op jaarbasis betaalt een sportvereniging in Tuitjenhorn voor een trainingsuur gedurende 40 weken € 2.400,-. In Schagen betaalt een sportvereniging voor hetzelfde trainingsuur € 1.720,.

Voor lokale sportverenigingen betekent dit ongelijke kosten voor sportbeoefening. Uit oogpunt van gelijkheid en solidariteit zouden daarom de tarieven gelijk moeten zijn.

Dit leidt bij ons tot de volgende vragen:

– is het college met ons van mening dat deze situatie ongewenst is?

– kan het tarief voor in formaat vergelijkbare sportaccommodaties geharmoniseerd worden?

Wij zien schriftelijke beantwoording van de vragen graag binnen de daarvoor gestelde termijn tegemoet.

De fractie van de PvdA Schagen

Mirjam van Musscher

Meer betaalbare huizen, dat is waar Mirjam zich hard voor wil maken. Er kan niet zoveel meer nieuwgebouwd worden en dan moet er vooral gebouwd worden waar de grootste behoefte aan is. Dat zijn met name starterswoningen en huizen voor kleine huishoudens. Groepen die zelf het bouwen willen inkopen en daarmee kosten kunnen besparen mogen

Meer over Mirjam van Musscher