Door op 4 september 2013

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Na een heerlijke vakantie die ik deels in Turkije en deels in eigen land heb doorgebracht, ben ik weer aan de slag.

Subsidiebeleid

De eerste raadsvergadering is al weer geweest en daar was onder andere het plan van aanpak voor het harmoniseren van en het bezuinigen op het subsidiebeleid aan de orde. De gemeenteraad heeft het college de opdracht gegeven met de verenigingen en instellingen te gaan praten hoe dit beleid moet worden vorm gegeven. Daarbij is uitgesproken dat belangrijk zijn: werkgelegenheid, zelfredzaamheid, bewegen en een gezonde leefstijl.  De betrokkenen zijn inmiddels geïnformeerd over het stoppen van de huidigesubsidiekruiwagen subsidie per 1 januari 2015. En over de gelegenheid die er is over het nieuwe beleid met de gemeente in gesprek te gaan. Dit wordt voor het komende half jaar een uitdaging.

Jeugdzorg

Een andere uitdaging is de decentralisaties van de Jeugdzorg, begeleiding ingevolge de AWBZ en de Participatiewet. Half september zullen de portefeuillehouders van Den Helder, Texel, Hollands Kroon en Schagen het concept beleidsplan moeten vaststellen, waarna de inspraak volgt. Aansluitend is de vaststelling in de gemeenteraad van december 2013.  Ook de troonrede in september is in dit verband belangrijk, omdat het daarin verwoorde beleid afwijkend kan zijn van waarmee tot op heden rekening is gehouden.  Het nieuwe beleid zal hoe dan ook gericht zijn op het bevorderen van de eigen kracht.

Onderwijshuisvesting

In oktober zal de gemeenteraad een voorstel worden gedaan over het nieuwe onderwijshuisvestingsbeleid. De rode draad daarin is dat bij nieuwbouw rekening moet worden gehouden met krimp. Dat wil zeggen dat met weinig middelen een (gedeelte van een) school ingezet moet kunnen worden voor een andere functie, bijvoorbeeld: een schoolwoning. In dit voorstel wordt ook de financiering van de brede scholen in Burgerbrug en Sint Maartensbrug meegenomen.

Begroting 2014

Vandaag is een aanzet gegeven voor de nieuwe programmabegroting 2014.  Een programmabegroting op hoofdlijnen, die aansluit bij het Coalitieprogramma en de Meerjarenvisie 2013-2018.  Hierin moet ook de bezuiniging van ruim 6 miljoen worden verdisconteerd. In november wordt de begroting in de gemeenteraad behandeld.

Verdeling binnen het college

Ik heb drie dorpsraden en 1 wijk toegewezen gekregen, namelijk: Tuitjenhorn, Warmenhuizen, Schagerbrug en Schagen centrum. De bedoeling is dat ik de vergaderingen bijwoon en zaken oplos of aankaart bij de verantwoordelijk portefeuillehouder. Na enige tijd zal dit worden geëvalueerd. Momenteel wordt ook gewerkt aan een notitie over overheidsparticipatie. Op welke wijze doet de gemeente mee met initiatieven die er in de samenleving spelen. Ook de rol van de gemeenteraad wordt hierbij betrokken.

Op 24 en 25 september a.s. wordt er afscheid genomen van burgemeester Gerrit Westerink. Een periode wordt afgesloten en dat is jammer.  Een prettig sociaal mens die deskundig leiding heeft gegeven aan de gemeenteraad en college vertrekt.  Per 1 oktober begint burgemeester van Kampen en van haar wordt veel verwacht.

Heeft u vragen of wenst u een gesprek  met mij: maak een afspraak.

Eerste paal aanbouw voetbal-zwembad Stichting Sportvoorzieningen Dirkshorn

Met vriendelijke groet,

Ben Blonk

PS: En dan heeft Ben ook nog samen met Sigge van der Veek de eerste paal geslagen voor de nieuwe aanbouw aan het clubgebouw van de voetbalvereniging in Dirkshorn. Gezamenlijke kleedkamers, sanitair en kassa voor zwembad en voetbal. Dat was een belangrijke stap in de realisatie van het Leefbaarheidsplan Dirkshorn.

Waar ben je naar op zoek?