Trix van Mourik 1941 – 2021

28 augustus 2021

Onze geliefde Trix van Mourik is overleden. Ze leefde een rijk leven van 17 aug. 1941 tot 20 aug. 2021. Jan Schrijver spreekt hier de volgende woorden over:

Lieve Bertie, familie en vrienden,

Trix is vele jaren lid geweest van de Partij voor de Arbeid. Ongeveer vijfentwintig jaar geleden meldde zij zich aan bij de afdeling Harenkarspel en werd een zeer betrokken persoon van de sociaal democratie. Het sociaal domein had haar speciale voorkeur en spoedig zat zij voor de PvdA in de commissie welzijn. Daar stelde ze veel zaken aan de kaak die in haar ogen niet deugden en nam ze het op voor de zwakkeren, de jongeren en ouderen in de samenleving. Er waren momenten dat ze met haar kenmerkende scherpe geest en haar uitgebreide woordenspel veel commissiegenoten aan haar zijde kreeg. Ze was een dappere strijder tegen onrecht en alles wat in haar ogen nalatig was. Een echte schooljuf die de puntjes op de i wilde zetten.

Er waren momenten dat ze erg kon genieten. Zo kwam Saskia Noorman den Uyl een keer op werkbezoek in Warmenhuizen waar ze begon te vertellen over literatuur, kunst en cultuur vanuit de sociaal democratische bril bezien. Een avond om nooit te vergeten.
Na afloop deelden Bertie en Trix rode kolen uit. Saskia stuurde daarna een berichtje dat ze nog nooit zulke lekkere rode kool had gegeten.

Onvergetelijk zijn ook de kunstroutes waar vooral Bertie een leidende rol in heeft gespeeld, maar Trix week dan niet van haar zijde en dacht op een hele creatieve manier mee om het evenement tot een succes te maken. Vooral de openingen in het oude gemeentehuis aan de Oostwalwaren tot in de puntjes georganiseerd en Trix maakte daar speciale creaties voor met soms kleine toneelstukjes.

Een schaduw in het leven van Trix en Bertie is altijd de oorlogsperiode van 1940 – 1945 gebleven toen ze moesten onderduiken voor het fascistische bewind en waardoor ze vele familieleden hebben verloren. Hun identiteit zijn ze in die periode voor een deel kwijt geraakt. Het getuige van veel moed en doorzettingsvermogen wat de twee zussen daarna van hun leven hebben weten te maken.

Trix zei een keer: ,,om dat we bijna geen familie meer hebben zijn jullie allemaal onze familie.” en daar zijn we meerdere keren deelgenoot van geweest. Op verjaardagen werden we uitgenodigd. Samen zijn we aan het volksdansen geweest terwijl Trix de maat stond aan te geven met een stoffer op een blik en na afloop de mooi verzorgde tasjes met lekkernijen.

Op latere leeftijd leerde Trix nog Lier spelen en het was het verrassend wat ze met de snaren ten gehore wist te brengen. Ik was vereerd dat we bij een aantal uitvoeringen werden uitgenodigd.
Zelf was ik altijd het meest geraakt door het joodse boomfeest in het vroege voorjaar. Toe Bisjvat. In maart van dit jaar hebben jullie samen nog een bomen expositie met de toepasselijke vruchten daarbij op de Lepelaar georganiseerd.

Bertie we hebben grote bewondering voor de zorgzaamheid die je voor Trix heb laten zien. We zullen je zus op meerdere fronten missen, we zijn haar dankbaar en we wensen je veel sterkte toe.

Jan Schrijver, Sint Maarten

Trix tijdens de 1 mei viering van 2013