22 juli 2013

PvdA in het geweer tegen plastic afval in zee

Op zondag 1 september organiseert de Partij van de Arbeid een schoonmaakactie langs de Nederlandse kust en wij, PvdA afdeling Schagen, doen ook mee!
Het verzamelen van plastic afval staat centraal. De grote hoeveelheid plastic afval in het water, die uiteindelijk op onze stranden aanspoelt, vormt een bedreiging voor de natuur in zijn geheel, maar ook voor mens en dier.

We gaan 1 september tussen 12.00 en 15.00 uur voorzien van prikkers en rode vuilniszakken aan de slag. Er zijn drie startlocaties: Petten, Sint Maartenszee en Callantsoog. Wij rekenen erop dat heel veel leden onze actie ondersteunen.

Natuurlijk  doe jij ook mee! Mail naar: Rolf Klant: [email protected]  en laat  ons weten welke startlocatie jij prefereert. Wij rekenen op je!

Het verzamelde plastic zal nadien zorgvuldig worden gesorteerd, zodat we aan het eind van de dag ook iets kunnen zeggen over de bronnen van de vervuiling. Volgens Stichting de Noordzee, een natuur- en milieuorganisatie die zich inzet voor een duurzaam gebruik van de Noordzee, is dit erg belangrijk. Op basis van de bronnen kan er gericht beleid gemaakt worden. De stichting steunt de actie, evenals de Plastic Soup Foundation, een organisatie die een halt wil toeroepen aan de toenemende verontreiniging van de oceanen met plastic.

De Stichting de Noordzee zal ons na de actie in een strandtent  informeren over de problematiek van het plasticafval in de oceanen, dus ook waarom de actie van die dag zo belangrijk is.

Nadere info volgt z.s.m.  Hou daarvoor ook onze site in de gaten.

Met vriendelijke groet,

Rolf Klant,
(Raadslid PvdA afd. Schagen)

Nb. In Zandvoort vindt die dag een landelijke bijeenkomst plaats. Daar wordt door bovengenoemde stichtingen, Tweede Kamerlid Manon Fokke en Staatssecretaris Wilma Mansveld (o.v.b.) ingegaan op de vraag waarom het terugdringen van plastic afval in onze wateren zo belangrijk is, wat de waarde is van de actie en wat er moet gebeuren. Iedereen is vanaf 16.00 uur van harte welkom.

Waar ben je naar op zoek?