Onze kandidaat #3: Mirjam van Musscher

7 februari 2022

“Partijen moeten naar elkaar blijven luisteren”

Ervaring

Op de derde plek van de lijst staat Mirjam van Musscher (58). Mirjam is een periode raadslid geweest in Harenkarspel en al langere tijd actief als steunfractielid in Schagen. Ook deed ze mee aan de provinciale verkiezingen en heeft ze zes jaar in het regionaal bestuur van de partij gezeten. Ervaring dus, en met die ervaring komt een duidelijke visie over het beleid, maar ook de wijze waarop de gemeenteraad zich zou moeten opstellen naar elkaar en de inwoners.

Dirkshorn

Mirjam en haar man wonen al dertig jaar in Dirkshorn. Haar twee zoons zijn inmiddels al een tijdje uit huis. Ze is in Haarlem geboren en op haar tiende naar Tuitjenhorn verhuisd. Na haar studie in Amsterdam kwam ze weer terug naar de gemeente Schagen. Naast haar werkzaamheden voor de PvdA speelt ze trompet bij fanfare Hildegardis in Tuitjenhorn, doet ze aan tennis en yoga en wandelt ze graag.

Bestuurlijk actief

Bij de fanfare zat ze ook in het bestuur, net als bij de tennisvereniging, en de regionale PvdA. Een bestuursfunctie ligt haar dus wel goed, maar gaat niet samen met een verkiesbare plek voor de gemeenteraadsverkiezingen, daarom is ze onlangs gestopt als voorzitter bij de tennisvereniging. In de raad wil ze een sociaal links geluid vertolken en zich inzetten voor een gemeente die in dienst staat van de inwoners. Mirjam is als steunfractielid breed inzetbaar geweest. Bepaalde onderwerpen vindt ze interessanter dan anderen, maar eigenlijk wil ze overal over meepraten.

Woningmarkt

“Woningbouw vind ik op dit moment enorm belangrijk. Ik heb me recent weer verder verdiept in CPO’s.” Bij een CPO kopen inwoners gezamenlijk een stuk grond om te ontwikkelen voor woningbouw. Volgens Mirjam moet de gemeente hier veel ruimhartiger mee omgaan. Het is een goede manier om betaalbare woningen te realiseren. “Bouwbedrijven en projectontwikkelaars hebben de kans om geld te verdienen en dat laten ze niet na. Als gemeente kunnen we instrumenten inzetten om te sturen en om uit de ‘prijsspiraal’ te komen. Ik vind het heel erg jammer dat er wat dat betreft de laatste vier jaar eigenlijk nagenoeg niets is gedaan door de wethouder.”

Betaalbaar

Zo moest 40 procent van de nieuwbouw bestaan uit betaalbare woningen, zo heeft de PvdA in het coalitieakkoord laten opnemen. “Nu blijkt dat er wel wat betaalbare woningen zijn gebouwd, maar bijna alleen sociale huurwoningen. We hebben ook betaalbare koopwoningen nodig. Los daarvan: De 40 procent die we hebben afgesproken is de afgelopen jaren ook lang niet gehaald, we zitten nu op zo’n 25 procent. Als PvdA willen we daar echt meer op gaan inzetten, veel meer dan nu gedaan is. De samenstelling van de bevolking verandert ook, we moeten beter kijken naar het bevorderen van doorstroming door kleinere huizen te bouwen.”

Kunst

Ook het kunstbeleid in de gemeente mag wat Mirjam betreft meer aandacht krijgen: “Zo was er recent een project waarbij kunstwerken op rotondes werden geplaatst, wat niet overal even geslaagd lijkt. Soms is een rotonde al ‘af’ en komt kunst er juist niet tot zijn recht. Er bleek ook niet echt kunstbeleid te zijn in Schagen, alleen wat regels over onderhoud. Toen hebben we een vergadering georganiseerd en nu wordt er bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in ieder geval aan de voorkant van het proces gekeken naar de toepassing van kunst.” Mirjam heeft een grafische opleiding gedaan en is lang ondernemer geweest met een reclamebureau.

Graag meepraten

Wat maakt nu dan eigenlijk dat ze zich weer verkiesbaar stelt? “Op een gegeven moment ging het weer kriebelen. Ik wil graag weer echt plaatsnemen in de raad. Vier jaar geleden deed ik al mee aan de verkiezingen in Schagen en stond ik op plek zeven bij de PvdA, toen kwam ik er niet in, maar kon ik actief blijven als steunfractielid. Ik praat graag mee over hoe we onze gemeente besturen.” Wat dat betreft hoopt Mirjam voor de PvdA ook echt op een plek in de coalitie. Ze heeft in Harenkarspel zowel oppositie gevoerd als in de coalitie gezeten en begrijpt niet waarom er partijen zijn die een plek in de oppositie prefereren: “Politiek gaat uiteindelijk niet alleen over je standpunten naar voren brengen en uitwerken, je wilt ze ook realiseren. In de coalitie krijg je zoveel meer voor elkaar.”

Samenwerkingen opzoeken

“Ik vind wel dat je als coalitie open moet staan voor de oppositie, je moet kritiek ter harte nemen. De raad verliest zijn kracht wanneer je enkel meestemt met het college. Ook als coalitiepartij moet je kritisch blijven. De ‘Groenoord-carrousel’ is daar een goed voorbeeld van. Uiteindelijk bijt iedereen zich vast in het standpunt, terwijl er best gedegen oppositie werd gevoerd tegen het plan. Die moet je oprecht blijven bekijken. Er werd op een gegeven moment niet meer naar elkaar geluisterd.” Een raadsprogramma, in plaats van een coalitieprogramma, is volgens Mirjam een mooi ideaal. De vraag is alleen of het gezien de praktische uitdagingen wel tot een goed eindresultaat leidt.

Communicatie

Van de tijd als raadslid in Harenkarspel heeft Mirjam veel geleerd. Ze wil de komende raadsperiode meer de verbinding aangaan binnen de gemeenteraad. Goede onderlinge communicatie is daarvoor belangrijk. “Toenadering zoeken met andere partijen is denk ik altijd goed, maar je moet wel bij jezelf blijven. Het zal niet altijd lukken om andere partijen mee te krijgen, maar je moet het blijven proberen. Als iets negen keer mislukt kan het de tiende keer wel lukken.” Volgens Mirjam is er in de vergadercyclus van de gemeenteraad weinig tijd om andere partijen echt te overtuigen op de inhoud. Daarbuiten moet men dus ook goed contact blijven houden. De PvdA zou de komende jaren ook wel eens goed kunnen kijken naar een samenwerking met GroenLinks, naar voorbeeld van de landelijke politiek.

Waar ben je naar op zoek?