Kunstbeleid op de kaart

Door Mirjam van Musscher op 1 december 2021

Doen we genoeg aan kunst in de openbare ruimte? Die vraag stond centraal op de beeldvormende vergadering van maandag 29 november, georganiseerd door de PvdA.

Voor de online vergadering was veel belangstelling met een kleine 40 deelnemers. Onder leiding van cultureel gebiedsontwikkelaar Ellen Klaus werden we meegenomen in de discussie. Nadat een beeld geschetst werd hoe nu de praktijk is in onze gemeente liet ze de aanwezigen een breed overzicht zien van de mogelijkheden. Heel inspirerend.

Ellen Klaus, Joke Kruit en Mirjam van Musscher (Bron: Noordkop Centraal)

Uit de discussie kwam naar voren dat er geen behoefte is aan aanvullend beleid. Het huidige beleid voldoet al voor ongeveer 80% was de mening. De suggestie om de huidige werkgroep eventueel uit te breiden en hen vooral aan de voorkant van bijvoorbeeld een gebiedsontwikkeling al om advies te vragen werd onderschreven en omarmd door de wethouder Joke Kruit. Zij zegde toe ermee aan de slag te gaan.

In de omgevingsvisie wil de PvdA vast gaan leggen dat er naar de mogelijkheden van kunst in de openbare ruimte gekeken wordt bij de start van nieuwe ontwikkelingen.

De beeldvormende vergadering over kunstbeleid is georganiseerd door Mirjam van Musscher en Vera van Vuuren.

Mirjam van Musscher

Meer betaalbare huizen, dat is waar Mirjam zich hard voor wil maken. Er kan niet zoveel meer nieuwgebouwd worden en dan moet er vooral gebouwd worden waar de grootste behoefte aan is. Dat zijn met name starterswoningen en huizen voor kleine huishoudens. Groepen die zelf het bouwen willen inkopen en daarmee kosten kunnen besparen mogen

Meer over Mirjam van Musscher

Waar ben je naar op zoek?