Geluksplek Midgard officieel geopend

29 november 2018

Na een startmanifestatie met ‘Geluksexpert’ Leo Bormans nog voor de zomervakantie, zijn er door de inwoners van Schagen honderden plekken genomineerd als ‘Geluksplek’. Uiteindelijk zijn hier de toppers uitgekozen. Bij deze plekken komt een bord te staan met uitleg waarom dit zo’n bijzondere plek is.

Feest

Hieramzaal

Nu zijn de eerste 17 plekken bekend en onder leiding van Leo Bormans (een Belg met een sappig Vlaams accent) is hier een heel feestelijke middag van gemaakt. Dit vond plaats op 28 november in de Hieramzaal op Midgard, de grote zaal met de prachtig gekleurde ramen, waar de genodigden een 3 rijen dikke kring vormden.

Contact maakt een mens gelukkig

Al tijdens de inloop ontstond een heel geanimeerde sfeer, want iedereen kwam wel bekenden tegen en er ontstonden spontaan leuke gesprekken. Ondertussen verzamelde muziektherapeut Jeroen Borghout op het podium zijn orkestleden.

Facilitair manager Loes Waanders sprak, samen met Esther (bewoonster en medewerkster in De Koperen Koning, Midgards winkel) een welkomstwoord. Hierna werd wethouder Heddes geïnterviewd over de komst van de Geluksplekken en hoe de gemeente met haar beleid wil sturen op geluk voor haar inwoners. Dit kon niet lang duren, want een van de orkestleden begon tekenen van ongeduld te vertonen!

Muziek maakt iedereen blij

Want ja: hierna was echt het orkest aan de beurt en het klonk fantastisch! Dat vonden de aanwezige genodigden ook en zij gaven luidruchtig blijk van hun waardering.

Onthulling

En dan de onthulling van het ‘Geluksbord voor Midgard’. Het bord laat het publiek stilstaan bij het moois dat wij hebben en dat we heel gewoon zijn gaan vinden. Er zijn gelukstips te lezen om vervolgens uit te voeren.

Bewust zijn van de mooie dingen om je heen draagt bij aan een rijk en gelukkig gevoel

Daarna kregen de aanwezigen alle 17 ‘geluksboden’ gepresenteerd en was er aandacht voor het speciale karakter van elke plek, naar voren gebracht door een inwoner of direct betrokkene.

Iedere dag een stevige knuffel: geluksgevoel

En Leo Bormans zou Leo Bormans niet zijn als hij de aanwezigen niet een hilarische opdracht zou geven. Hij had betoogd dat je gelukkiger werd als je echt letterlijk contact had met iemand in je naaste omgeving. Opdracht: binnen een paar minuten 4 mensen een dikke knuffel geven. Heerlijk, want als je dan toch bezig bent dan is 4 maar weinig en geef je veel meer mensen een knuffel.

Opdracht

De laatste opdracht voor de afsluiting was: nomineer een plek als ‘geluksplek’ in een van de dorpen waar nu nog niets is gekozen.

Een tintelend drankje en lekkere hapjes maken ook gelukkig!

En dan waren er hapjes en drankjes en was het inmiddels buiten heeeel donker!

Bertie van Mourik

Loes Waanders en Hans Heddes