Coalitieonderhandelingen in volle gang

Schagen, 18 mei 2022

Beste partijgenoten,

Coalitieonderhandelingen in volle gang

Zoals ik mijn vorige bericht schreef zijn de coalitieonderhandelingen met CDA, Jess Lokaal en Seniorenpartij in volle gang. De sfeer is ronduit goed te noemen, dus dat biedt hoop dat we als vier partijen een college kunnen gaan vormen. We zijn inmiddels in de schrijffase beland waarbij de onderwerpen die in het coalitieakkoord aan de orde komen zijn verdeeld over de partijen. Onze partij schrijft de bijdrage over duurzaamheid en financiën.

De pennenvruchten worden gezamenlijk besproken en waar nodig opnieuw geformuleerd. Naar verwachting is dit proces eind mei afgerond en ligt er een stuk dat in onze ledenvergadering gepresenteerd en besproken kan worden. Het tijdschema is krap, maar voortvarendheid is geboden, want er liggen stevige uitdagingen op het nieuwe college te wachten.

Nu duidelijk is geworden dat onze partij in beginsel gaat deelnemen aan het te vormen college is ook de procedure kandidaat-wethouder opgestart. De adviescommissie, bestaande uit Jan Baas, oud burgemeester van Enkhuizen, Coby van Berkum, gewestelijk voorzitter van onze partij en Jan Muntjewerf en Sabine Juckenack vanuit het bestuur heeft inmiddels een viertal gesprekken gevoerd.

Op basis van deze gesprekken heeft de commissie unaniem geadviseerd Hans Heddes aan te wijzen als kandidaat-wethouder. Het bestuur heeft dit advies overgenomen. Ook dit advies zal onderwerp van bespreking zijn op onze ledenvergadering.

Het bestuur stelt voor om deze ledenvergadering te houden op:
Woensdag 1 juni 2022
20:00 uur
Grote zaal Loet 10 te Schagen

Houd deze datum dus vrij. De uitnodiging met de betreffende stukken volgt op een later moment, omdat we afhankelijk zijn van het moment waarop het schrijfwerk van de onderhandelaars beschikbaar is. Zoals gezegd is het een krappe planning, maar we hopen dat we op 1 juni met z’n allen een klap kunnen geven op het resultaat.

Met vriendelijke en bovenal sociaal-democratische groet,

Rienk Mud

voorzitter