Bollen en bijen op rotondes

4 november 2018

Op 31 oktober jl. hebben 9 leerlingen van de Hoge Ven uit Warmenhuizen, op de rotonde tegenover deze school, ruim 5.000 duurzame bollen geplant. In het kader van de verbetering van de biodiversiteit worden de gemeentelijke rotondes in de bollen gezet. Wethouder Heddes kwam een schopje helpen.

De mensen van de afdeling Openbaar Gebied hebben samen met hoveniers uit de gemeente Schagen een plan per rotonde opgesteld. Een zelfde actie is al eens in Heerhugowaard uitgevoerd. De ontwerper gaat meerdere malen per jaar foto’s maken van de rotondes om de verschillen vast te leggen. Het plantschema is zo opgesteld dat er van maart tot oktober een verschillende varianten op de rotonde te zien zijn.

Ondersteunend worden er allerlei planten en bloemmengsels omheen ingezaaid, zodat vele insecten, en vooral de bijen, een fijne plek kunnen bemachtigen.

Hans Heddes, wethouder Duurzaamheid & Infrastructuur: “Ik ben heel benieuwd hoe de rotondes in Warmenhuizen en Schagen er in het voorjaar, zo rond maart, uit zullen zien. Zeker is dat ze hiermee een welkome toevoeging zijn voor het leefklimaat en een visitekaartje voor onze gemeente.”

Waar ben je naar op zoek?