Door op 2 maart 2017

Werkbezoek aan de Koninklijke Marine in Den Helder

Op initiatief van de PvdA Kamerleden Angelien Eijsink (voorzitter van de Vaste Kamer Commissie voor Buitenlandse Zaken) en Sultan Günal Gezer, beide woordvoerders defensie van de fractie, werd er op 1 maart een werkbezoek gebracht aan de Koninklijke Marine met bijzondere aandacht voor de Onderzeedienst.

Er was een grote groep Kamerleden bij aanwezig en ook een ruime belangstelling van partijgenoten uit de Noordkop gemeentes. Van onze afdeling waren Marga de Groen, Vera van Vuuren en Jan Schrijver vertegenwoordigd.

Plaatsvervangend Commandant Zeestrijdkrachten Schout bij Nacht Rob Kramer gaf een inleiding over de inzet, de internationale samenwerking en de toekomst. En natuurlijk kwamen ook de bezuinigingen op defensie van de afgelopen jaren aan de orde en welke consequenties deze met zich mee brengen. Veel materieel raakt verouderd en is nodig aan vervanging toe.

Bij de marine in Den Helder werken 8000 militairen en zijn 2000 burger personeelsleden ingeschakeld. Het totale budget van de marine is op dit moment zevenhonderd miljoen waarvan het grootste deel gebruikt
wordt voor lonen en pensioenen.

Na deze inleiding vertrokken wij naar de afdeling van de Onderzeedienst in de traditiekamer en kregen wij uitleg over deze wel heel specifieke tak van de marine. Op dit gebied is Nederland nog steeds een voorhoede partij en beschikken wij over een grote kennis. Een belangrijk werkgebied van deze dienst is de Noordzee, Middellandse zee, bij Mali en de Indische Oceaan.

Er wordt zeer nauw samen gewerkt met België, Duitsland, Engeland en de VS. Aan het einde van het informatieve gedeelte van de bijeenkomst bedankte Tweede Kamerlid Angelelien Eijsink Schout bij nacht Rob Kramer en de overige medewerkers voor de ontvangst.

Ook gaf ze nog een heldere uiteenzetting hoe de politiek met defensie is omgegaan de laatste jaren en wat voor keuzes er gemaakt moesten worden. Door haar jaren ervaring kon je merken dat ze zeer goed is ingevoerd in deze moeilijke materie. Ze zou een uitstekende minister van Defensie kunnen zijn voor het kabinet na de verkiezingen.

Afsluitend kregen wij een rondleiding in een onderzeeboot van de Walrusklasse en kon je een indruk krijgen van de vele technische mogelijkheden binnen de boot en het leven aan boord. Mijn waardering voor diegene die daar acht weken onafgebroken dienst heeft is wel toe genomen.

In het huidige tijdperk, vooral internationaal gezien zijn de strijdkrachten wel belangrijker geworden. Het was een zeer leerzaam en geslaagd bezoek.

Jan Schrijver
PvdA raadslid gemeente Schagen

Waar ben je naar op zoek?