18 juni 2015

Jeugd aan het werk in Den Helder

Van de Nederlandse jongeren heeft 10 % geen werk op dit moment. In de regio Den Helder zijn verschillende organisaties bezig om ze weer aan een baan te helpen.

Wat zijn hun resultaten?

Dream2work

“Iedereen is verschillend, ieder verhaal is uniek. Iedereen verdient gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Het is aan jou of je die kans grijpt!”dream2work

Zo opent de site van Dream2work, netwerkorganisatie voor en door jongeren van Den Helder en Haarlem. Dream2work organiseert diverse trainingen en activiteiten om jongeren aan het werk te krijgen. Ook heeft de organisatie een vriendenclub, bestaande uit bedrijven die Dream2work steunen.

Visie

Jolanda van Duin, contactpersoon voor Dream2work: “We zijn afgelopen 2 jaar met jongeren bezig geweest om een visie te ontwikkelen. Hieruit kwam naar voren dat jongeren er vooral achter willen komen wie ze zijn en wat ze willen. Ook is er de wens om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen.”

MBO en HBO studenten geven daar handen en voeten aan. Dat gebeurt door middel van interne stages bij de organisatie. Jolanda noemt ze de pilaren van Dream2work. Zo zijn er studenten toegepaste psychologie die trainingen en workshops op scholen geven. De marketing en communicatie van Dream2work is ook in handen van studenten.

De volgende stap is richting de bevolking en bedrijven om meer bekendheid te krijgen. Dit zal vervolgens in een aanbod voor stageplekken en werk kunnen resulteren.

“Doordat we vooral bezig zijn geweest met onze visie, kunnen we nog niet veel resultaten laten zien. Dat is volgens mij de reden dat we geen reactie hebben gekregen op ons subsidieverzoek bij, onder andere, gemeente Den Helder.” Jolanda is echter overtuigd van haar aanpak: eerst weten wat je wil als jongere, daarna komt het werk.

Ilona, tweedejaars studente Maatschappelijk werk en dienstverlening, loopt stage bij Dream2work. Zij is een van de pilaren. Ze heeft samen met haar stagebegeleider een training opgezet: ‘Ervaring zorgt voor (net)werk’. Deze training geeft ze op het voortgezet onderwijs.

Tegelijkertijd leert Ilona veel over haarzelf. “Dream2work heeft mij geholpen bij mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik heb geleerd om niet te twijfelen maar te durven en te doen. Ik leer hoe belangrijk een netwerk is en dat hulp vragen een kwaliteit is.”

Het mes snijdt aan twee kanten. Studenten leren over zichzelf en inspireren vervolgens andere jongeren.

Jeugd Werkt!

“Dus jij wilt aan het werk? Mooi, goed idee! Wij willen je helpen. Wat heb jij nodig?”

Het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Noord Holland Noord zet zich ook in voor de jeugd via het project Jeugd Werkt!

Het platform wordt ondermeer gedragen door de gemeente Den Helder. Er wordt gebruik gemaakt van Europese subsidiegelden. Jeugd Werkt! heeft met de Plaatsingsbonus jongeren succesvol aan het werk gekregen. Daarnaast ondersteunt Jeugd Werkt! de jonge werkzoekenden met jobcoaching, sollicitatietraining en CV-scans.

Ibrahim is bij een IT bedrijf in Den Helder aan het werk gekomen als commercieel medewerker. De plaatsingsbonus heeft ertoe bijgedragen dat de werkgever, een startende ondernemer, Ibrahim een kans kon geven. “We werken graag met jongeren. Ze zijn flexibel, kunnen meegroeien in het bedrijf en we leren ook van hen,” aldus de werkgever.

Vanwege het succes is de Plaatsingsbonus van Jeugd Werkt! stopgezet. Jeugd Werkt! gaat gewoon door met haar activiteiten. In de loop van 2015 zal zichtbaar worden wat de beëindiging van de bonus voor invloed heeft.

Gemeente Den HelderDEF Marjan Leijen - Werkloze Jongeren

En wat doet de gemeente Den Helder zelf aan jeugdwerkgelegenheid voor haar jonge inwoners? Los van hun inbreng in het Regionaal Platform participeert zij

Word wakker!

Terug naar Jolanda van Dream2work. “Het Regionaal Platform richt zich vooral op de probleemjongeren die geen werk kunnen krijgen. Wij hebben een andere insteek: we gaan terug naar de basis. Zorg er voor dat je weet wat je wil. Werk daar aan. Dat begint al op school. De baan komt daarna. We hebben trouwens sinds kort een nieuwe leus: Ben je al begonnen? O nee? Word wakker!!”

Er is genoeg enthousiasme in de regio om jongeren te ondersteunen bij hun zoektocht naar een baan. Aan slogans ook geen enkel gebrek. Nu de banen nog.

Marjan Leijen

Waar ben je naar op zoek?